Under de senaste tio åren har riksväg 55 i Sörmland haft flest olyckor där personer har omkommit. Det handlar om totalt 10 dödsolyckor. Endast motorvägen E4 har varit mer drabbad med sammanlagt 13 dödsolyckor.
Redan 2014 planerade Trafikverket att dra om sträckan mellan Dunker och Björndammen för att göra den både rakare och till en 2+1 väg. Men det visade sig att en hotad fågelart hade en boplats i närheten av den planerade nya sträckan och byggplanerna stoppades.
Fågeln – inte längre ett hinder
Under inventeringarna 2018 och 2019 upptäckte Trafikverket att fågelns boplats inte längre var kvar.
– Arten som var anledningen till att projektet pausades 2015 har nu flyttat tillräckligt långt bort från vår planerade väglinje och påverkar inte genomförandet av projektet. Arten rör sig i området men vi ser inte att den påverkar projektet längre, säger Camilla Karlsson, projektledare på Trafikverket.
Ytterligare hotade arter har hittats
Utöver fågeln har Trafikverket gjort en artskyddsutredning gällande ytterligare fyra skyddade arter.
– Det vi sett är att vi med den nya vägsträckningen har bättre möjligheter att anpassa åtgärderna efter den naturliga terrängen, rörelser i området och möjlighet till att förbättra miljön för arter som idag passerar och lever med den befintliga Väg 55. Exempelvis genom faunastängsel kopplat till planskilda passager för djurlivet, säger Camilla Karlsson.
Vägbygget är tänkt att påbörjas om tre år
Tanken är att bygget ska starta 2023 och stå klar 2024-2025, men ännu finns ingen vägplan.
– I mitten av november planerar Trafikverket att gå ut på allmänt samråd och kommer då att presentera vår planerade utformning av vägen, möjlighet finns även att komma med synpunkter på de framtagna handlingarna, säger Camilla Karlsson.
Om allt går igenom är tanken att den nuvarande sträckan ska plockas bort från allmänt underhåll och marken ska återlämnas till markägaren.