Strängnäs kommun beslutade 2022 att avveckla valfriheten inom hemtjänsten och har i stället upphandlat en privat aktör som ska ta hand om alla kunder i områdena Aspö-Tosterö-Malmby samt Mariefred-Åkers styckebruk-Stallarholmen.
Aktören är Eveo, och vid övertagandet har flera problem uppstått. Bland annat har personalen haft svårt att hitta eller inte dykt upp på bokade tider.
– Det är en helt ny personalgrupp som ska starta på en och samma dag, så det blir en hel del strul innan allt sätter sig, säger Kayhan Utkutug, vd vid Eveo.
Fick ingen medicin
Cecilia Erikssons farmor aktiverade sitt trygghetslarm i fredags kväll. Hennes anhöriga fick snart information om att personalen hade svårt att hitta farmoderns hus.
– En släkting pratade med dem i telefon och då var de inne i någon annans hus längre bort och letade efter min farmor, säger Cecilia Eriksson.
Dagen efter uppdagades det också att farmodern den kvällen inte hade fått sin medicin – och inte heller dosen efterföljande morgon. Cecilia Erikssons familj har mejlat kommunen och Eveo, och kommer troligtvis att anmäla händelsen till Ivo, inspektionen för vård och omsorg.
”Har blivit bättre”
Kayhan Utkutug förklarar att det inte är all personal som har behörighet att exempelvis ge mediciner till människor.
– Det är väldigt mycket som har varit stökigt och jag är jätteledsen för de kunder som har fått problem. Men hela teamet har jobbat jättemycket och hårt för att få ordning på det här och det har successivt blivit bättre.
Kunde man ha gjort något annorlunda för att undvika att det här hände?
– Man kan alltid göra saker bättre, vi får utvärdera det och se vad vi skulle kunna ha gjort annorlunda, säger Kayhan Utkutug.
Strängnäs kommun har agerat genom att låna ut personal till Eveo. Hör Thord Modin (S), ordförande i socialnämnden, berätta mer i klippet nedan.