När regeringen i höstas stoppade planerna på nya stambanor för högstighetsbanor fick Trafikverket samtidigt i uppdrag att se över hur det kan sparas pengar på bygget av Ostlänken mellan Järna och Linköping.
Nu är utredningen klar.
Planskildhet kan slopas
Bland förslagen finns att lägga den bibana som ska förbinda Nyköpings resecentrum med Skavsta på samma nivå som huvudbanan i stället för planskilt. 2,5 kilometer dubbelspår skulle därmed inte behövas, enligt utredningen.
Detta kan göras då mängden tåg som väntas trafikera Ostlänken minskas eftersom övriga planerade höghastighetsbanor som skulle ansluta från Ostlänken inte längre ska byggas.
Men att billigare också skulle innebära sämre håller Trafikverket inte med om.
– Nej, inte utifrån de nya trafikförutsättningarna. Vi har tittat på möjligheten att det här ska kunna hålla samma nivå, säger Ann-Sofie Atterbrand, Trafikverkets verksamhetsstyrningschef för nya stambanor.
Försenar projektet
Bland de möjliga besparingarna finns även ändrade stationslösningar i Norrköping och Linköping.
Åtgärderna skulle påverka tidplanen med 1-2 år, enligt utredningen. Hur trafikstarten kan påverkas ska utredas i höst. Planen har hittills varit att hela sträckan ska vara klar 2035.
Hör Trafikverket om det nya förslaget för Ostlänkens dragning i Nyköping i videoklippet ovanför.