Fartyget Electra af Askö tillhör Östersjöcentrum inom Stockholms universitet och finns till vardags antingen på land vid Stora utterviks hamn i Nyköpings kommun eller vid Askölaboratotoriet utanför Trosa.
Electra införskaffades 2016 och har avancerade ekolod som klarar av att skapa mycket detaljerade bilder av hur havsbottnen ser ut. Både på ytan och längre ner tack vare så kallade bottenpenetrerande ekolod.
”Finns alltid riskfaktorer”
Expeditionen vid passagerarfärjan Estonia som förliste 28 september 1994 är planerad att pågå i tio dagar men kan avslutas tidigare.
– Det finns alltid riskmoment i marina undersökningar och det finns mycket luft i schemat. Så om allt går bra så kan vi vara färdiga på en vecka, säger befälhavaren Thomas Strömsnäs.
Får hjälp
Vid ett senare skede kommer nya undersökningar att göras där skrovet dokumenteras med så kallad fotogrammetri (3D-bilder).
Bakgrunden är de tidigare okända hål i skrovet som upptäcktes i fjol och som lett till att haverikommissionerna i Sverige, Finland och Estland inlett en ny granskning.
Electra kommer inte att vara ensamt fartyg utan får stöd av den estniska isbrytaren Eva 316 som också kommer att göra vissa undersökningar men som framförallt kommer att fungera som supportfartyg.
I videoklippet hör du befälhavaren Thomas Strömsnäs ombord på Electra af Askö berätta om uppdraget vid Estonia.