Enligt den nya EU-lagen ska alla parkeringsplatser som har 20 eller fler parkeringar och ligger i anslutning till en uppvärmd byggnad ha minst en laddstolpe. Det gäller företag, föreningar och organisationer såväl som kommuner.
När det gäller kommunala parkeringsplatser är det ingen av kommunerna i Sörmland som lever upp till kravet till fullo. Det är också stor skillnad på hur långt kommunerna kommit i sitt arbete med att installera laddstolpar.
Gnesta kommun ligger efter
Den enda laddstolpen som drevs av Gnesta kommun försvann efter en kort period.
I klippet ovan får du veta varför.
Men det går ändå att ladda sin elbil i Gnesta. För tillfället finns sju stycken privatägda laddstationer i kommunen. Kommunens fastighetsbolag är också i färd med att installera stolpar vid några av sina parkeringar.
Andra kommuner som sticker ut
I de jämnstora kommunerna Trosa och Oxelösund finns som jämförelse 38 respektive 28 stycken kommunala laddstolpar.
Men det är inte bara i Gnesta det har gått trögt.
Till de kommuner som ligger i lä jämfört med majoriteten av sina länsgrannar hör även Nyköping, länets näst största kommun. Där finns två stycken på kommunens parkeringar.
Vingåker har heller inte några stolpar på kommunal mark – dock finns där fler än i Gnesta genom kommunens fastighetsbolag.
Överträdelser av lagen är inte belagt med något vite – kommunerna blir alltså inte bestraffade om de inte installerar laddstolpar.