Från tre till åtta timmar om dagen. Läraren Tobias Rosenlind är orolig för att eleverna ska spela så mycket att de till slut tappar motivationen och och det fokus som eleverna ska ha på e-sportlinjen. Foto: TT/SVT

E-sportlärare ser risk för utbrändhet – elever riskerar att tröttna

Uppdaterad
Publicerad

Eleverna som går på e-sportslinjen på LBS Kreativa Gymnasiet har normalt sett tre timmar schemalagd spelträning varje dag. Alla elever sitter i skolans träningslokal och spelar medan läraren Tobas Rosenlind handleder dem på plats.

Men sedan distansundervisningen infördes har det blivit svårare att hålla koll på eleverna. Dels så har speltimmarna ökat rejält och samtidigt har det blivt svårare att kunna se hur eleverna spelar, säger Rosenlind.

– Det här gör att man blir utbränd. Man tröttnar till slut på det man sysslar med, vilket inte alls är bra, säger e-sportsläraren Tobias Rosenlind.

Eget ansvar gäller

Han menar att det är elevernas ansvar att se till att det inte blir för mycket skärmtid. Samtidigt pratar de mycket om vikten av att röra på sig, ergonomin och att ta pauser under själva spelandet. Och det blir extra viktigt när man sitter hemma.

Kan inte åka på turneringar

E-sportutbildningen på LBS i Nyköping är baserad på det estetiska programmet och ger eleverna högskolebehörighet. På skolan är det främst CS GO, Valorant och League of Legends som spelas. Men på grund av pandemin har spelandet skett hemifrån och eleverna har inte kunnat åka ut på turneringar och möta andra skolor.

I slutet av 2019 kom ett lag från LBS tvåa i en tävling i Dreamhack där de ställdes mot skolor från hela Norden.

– Det är ju det de tränar för. Det är inte samma sak att sitta hemma och spela online som att åka gemensamt med klassen till en stor turnering, säger Rosenlind.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.