Många lövblåsar är bensindrivna med tvåtaktsmotorer som släpper ut ungefär en tredjedel av bränslet rakt ut i luften – mer i timmen än en personbil.
– De borde inte få finnas faktiskt, säger Håkan Wallander, professor i markbiologi på Lunds Universitet.
Efter 2028 ska alla handburna maskinverktyg vara eldrivna enligt Trafikkontoret i Stockholms stad.
– När vi ställer framåtriktade krav i våra avtal så pushar vi ju hela marknaden i den riktningen, säger Jonathan Pertot, ansvarig för barmarksrenhållningen på Trafikkontoret.
Det finns inga förbud mot bensindrivna lövblåsar i Europa men det tyska miljödepartementet avråder från användning och i ett hundratal amerikanska städer är de förbjudna, eller så är användningen begränsad.
Smuts och fimpar gör att löv eldas upp
En del löv i staden får ligga kvar på gräsmattor och blåses in i rabatter för att ge näring till och skydda jorden. En del blir kompost. Men mycket löv som samlas in tas upp vid barmarksrenhållningen och blandas med skräp. De löven kan inte gå till kompost och bli ny jord.
– Om löven bränns upp är det ju katastrof. Det är väldigt viktigt att löven används och går till jordbildning, det är en otroligt värdefull resurs, säger Håkan Wallander.
Jonathan Pertot på Trafikkontoret pekar på allas ansvar att använda stadens soptunnor för skräp.
– Vi kan inte kompostera det, det blir gift i komposten.
I videon ovan hör du varför lövblåsarna inte är förbjudna än och vad du själv kan göra för att hjälpa till i klimatarbetet.
Trafikkontoret är ansvarigt för gator och torg medan de olika stadsdelarna sköter parker och andra privata ägare ansvarar för sin egen mark.