Våra privatbilar står still ungefär 95 procent av tiden, enligt olika rapporter bland annat från KTH. Nu väljer allt fler att hyra ut sin bil för att också få ihop till bilens alla omkostnader. Affärsidén bakom apparna är ganska lik den som handlar om att dela sitt boende med andra, där man också kan betygsätta både den som hyr ut och den som hyr.
– För mig handlar det också om att skona miljön. Att dela på de bilar som redan finns istället för att tillverka nya, säger Julia Tiilikainen som hyr bil via appen.
Ökar stadigt
Idag finns det ungefär 6000 bilar som hyrs ut på detta sätt runt om i Sverige, varav ungefär hälften i Stockholm.
– Sedan starten 2019 har antalet som hyr ut sin bil sjudubblats. Och i dagsläget är efterfrågan tre gånger så stor som det finns bilar tillgängliga. Vi försöker få fler att vilja dela sin bil, säger Klara Berkvist Sverigechef på GoMore.
Expert: Inte samma krav på lönsamhet
Enligt Frances Sprei, docent inom hållbar mobilitet på Chalmers, är det hittills främst de kommersiella bildelningstjänsterna som blivit ett storstadsfenomen – eftersom det är där företagen kunnat visa lönsamhet. Men just bildelning mellan privatpersoner kan göra nytta utanför storstäderna, förklarar hon.
– Man kan tänka sig att bildelning mellan privatpersoner är lättare i mindre städer, till exempel på landsbygden, eftersom investeringen redan gjord och det finns inte samma krav på att gå runt ekonomiskt, säger hon.
I klippet nedan kan du höra Klara Bergkvist berätta mer om bakgrunden till appen.
Så funkar det att dela bil via appen:
• 60% av bilarna är nyckelfria. Då behöver du inte träffa ägaren utan låser upp bilen med appen.
• Du måste skatta för inkomsterna. Kolla med Skatteverket vad som gäller.
• Se över din egen bilförsäkring så du vet vad som gäller när du hyr ut din bil på det här sättet.