Den anrika yachten Ester var en storslagen framgång på kappseglingstävlingarna under början av 1900-talet. Men i slutet av 1930-talet sjönk båten efter en brand utanför Örnsköldsvik. Det skulle dröja nästan åtta decennier innan Ester återfanns.
År 2012 gjorde tre träbåtsentusiaster, med Bo Eriksson i spetsen, en hisnande upptäckt. Med hjälp av ekolod lyckades de lokalisera yachten på 52 meters djup i Östersjön. Tre år senare, 2015, bärgades båten och för Bo Eriksson var det en nästan overklig upplevelse.
– Det var en fantastisk känsla att se henne komma upp ur vattnet, säger han.
Omfattande renovering
Men det skulle inte bli någon enkel resa att återställa Ester till sin forna glans. Den omfattande renoveringen, pågick intensivt i tre och ett halv år,
– Vi visste nog inte vad vi gav oss in på även om det var ett högst riskabelt projekt som kunnat sluta i fiasko, förklarar han.
För att få seglingsjakten tillbaka till sitt originalskick byttes planka efter planka. Den minutiösa renoveringen, som krävde cirka sju års hårt arbete, innebar att i princip hela båten rekonstruerades. Mahognyvirket, som hade förlorat sina fibrer av det tryckande vattnet under årens gång, ersattes bit för bit.
År 2019 var båten klar och deltog i en prestigefylld tävling i Monaco. Där tilldelades den det eftertraktade priset för bäst renoverade seglingsyacht – en bedrift som uppskattades ha krävt 25 000 timmars arbete och ett brett samarbete mellan eldsjälar och experter.
Segelbåten hamnar i Stockholm
Men nu har yachten sålts till ett ägarkonsortium i Stockholm. Ester lämnar Höga kusten och kommer att ankra i en hamn nära Vaxholm. Enligt Bo Eriksson är det en plats som passar bättre för den tävlingsinriktade yachten.
– Båten ska ju tävlas och visas upp. Det går inte lika bra här uppe, säger han med ett leende.
Seglingsjakten Ester
• Byggs på Stockholms Båtbyggeri i Liljeholmen, av August Plym och konstruktör Gunnar Mellgren.
• Fenkölsracer med gaffelrigg
• Vikt 3,8 ton och 15,38 meter lång
källa: SYS, Sail Yackt society