– De flesta av våra kunder har en bil som är tre till åtta år gammal. Fyra av fem omfattas av det här beslutet skulle jag säga, säger Christian Halldén som är bilhandlare på bilfirman Cardrop.
Siffror som Dagens Nyheter har tagit fram tillsammans med Transportstyrelsen visar att över en halv miljon bilar i Stockholm kan bli förbjudna i miljözonerna. Det är bilar i miljöklass Euro 4 och bakåt som stoppas vilket innebär att inte bara dieselbilar berörs, utan även bensin-, gas- och etanolbilar. När reglerna skärps år 2022 kan ytterligare närmare 100 000 dieselbilar i klass Euro 5 förbjudas.
Väcker många frågor
– Många har ju frågor men jag vet inte hur många som verkligen berörs, alla bor ju inte i stan, säger Björn Brodin, försäljningschef företag på Bilia Stockholm.
Målet med miljözonerna är att få ner halterna av kväveoxid, en gas som släpps ut från personbilar i högre grad än vad man tidigare trodde.
– Jag förstår att det finns saker som kommit till ytan som man inte tidigare visste om, men sättet det har hanterats och sättet som miljöpolitiken kring bilar har skiftat flera gånger är inte schysst mot slutkunden. De som äger bilarna och de som i många fall vill fatta moraliska, sunda beslut, säger Christian Halldén.
Vill du få senaste nytt från SVT Nyheter Stockholm direkt? Installera pushnotiser direkt i mobilen genom att ladda ner SVT Nyheters app, gå till ”inställningar”, klicka på ”notiser” och välj sedan ”Stockholm”.