Forskaren och företagaren Britta Eklund har utvecklat ett mätinstrument som ger direkt svar på om båten är målad med giftig bottenfärg. Foto: SVT

Hårdare krav mot giftiga båtbottnar – båtägare tvingas till dyr sanering

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler kommuner ställer krav på båtklubbarna att båtarna ska vara fria från giftiga bottenfärger. Även om utvecklingen går åt rätt håll är många båtar fortfarande målade med giftiga färger långt över gränsvärdena.

– De innehåller bland annat hormonstörande ämnen som påverkar oss människor, säger Britta Eklund.

Britta Eklund har tidigare forskat på gifter i bottenfärger, men nu åker hon runt och hjälper båtklubbar att hitta båtar med otillåtna färger. Båtsäsongen är slut för i år och då passar många båtklubbar på att testa om medlemmarnas båtar är målade med otillåtna giftiga färger. Klubbar med båtar i Mälaren är skyldiga att sanera dessa från senast 2020.

– Ofta har man kanske köpt en begagnad båt och då är det svårt att veta vad den är målad med sedan tidigare. Det är underliggande färglager det handlar om, så det är ingen som medvetet använder otillåtna färger, säger Britta Eklund.

Gamla båtar läcker gift

Gamla synder är svåra att måla över. Sedan länge förbjuden bottenfärg läcker fortfarande ut stora mängder gift. Tennbaserade färger (TBT) förbjöds 1989, men finns fortfarande kvar på gamla båtar. Giftet hamnar i vattnet och påverkar växter och djur. TBT är ett stort problem och gränsvärdet överskrids i nästan alla kustområden över hela landet. Studier visar skadliga effekter på alger och blåmusslor, som i sin tur slår mot fisken.

– Det är hormonstörande. Man har sett att honsnäckor blir maskuliniserade, utvecklar en penis och blir sterila. I självdöda däggdjur som uttrar och sälar har man hittat höga halter av TBT, säger Britta Eklund.

”Tio gånger mer än gränsvärdet”

På Årstavikens Segelsällskap väntar Leo Petersson på att få sin båt kontrollerad. Han köpte sin båt begagnad i våras och vet inte vad förra ägaren använde för färg. När Britta Eklund riktar sitt mätinstrument mot båtens botten blir svaret tummen ned.

– Jag fick nedslag på min båt. De sade att den innehöll nästan tio gånger mer koppar än gränsvärdet.

För att få ha båten kvar i båtklubben måste Leo Petersson ta bort färgen, antingen genom att skrapa själv eller låta en firma blästra bort den till en kostnad av 10 000 kronor. Men Leo Petersson är inte allt för nedslagen.

– Jag är väldigt för miljön så jag tycker att det är jättebra att de gör de här kontrollerna, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.