Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Regionrådet Gustav Hemming (C) om miljöproblemen i tunnelbanebygget: ”Går åt fel håll” Foto: Tommy Bergman/SVT

Så ska okända klimatboven motverkas – byggmassor från t-banan ska återanvändas

Uppdaterad
Publicerad

Lastbilar fulla med tonvis av byggmassor, bland annat från t-banebygget, rullar långa sträckor till miljardkostnader. Men nu ska Stockholms alla bygg- och anläggningsprojekt ska bli bättre på att återanvända byggmassor.

– Det finns en enorm klimatvinst att göra om vi, i stället för att bryta ny massa från berg, kan återanvända massorna från byggprojekt, säger Gustav Hemming (C), regionråd i Region Stockholm.

Behovet av sten- och jordmassor för byggprojekt är stort i Stockholms län – runt 19 miljoner ton per år. Samtidigt skapas nästan lika mycket, 16 miljoner ton massor, i bygg- och anläggningsprojekt i länet. Men allt detta tas inte tillvara – istället bryts nya byggnadsmassor vid bergtäkter.

– Bara i Stockholms län måste man bryta sex miljoner ton nya berg- eller grusmassor varje år för att tillfredsställa byggmarknaden. Med en bättre koordinering skulle vi kunna möta en mycket större del av det behovet genom att återanvända byggmassor från tunnelbanan och andra byggprojekt, säger Gustav Hemming (C).

Klimat

Utmaning att samarbeta

Nu har Region Stockholm tillsammans med länsstyrelsen, länets kommuner och Trafikverket tagit fram en strategi för hur byggmassorna ska kunna återanvändas mer effektivt. Man ska bland annat skapa ett nytt råd som ska fungera som ett forum för branschen. Utmaningen är att få alla inblandade att jobba tillsammans.

– Mycket handlar om att få in det här i regionala och kommunala planer, att göra bra analyser av vilken typ av bergmassor som kommer bli tillgängliga, och sedan gäller det att få de som behöver berget att få reda på var de kan få tag på massorna, säger Gustav Hemming (C).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimat

Mer i ämnet