Genom visselblåsare, fakturaunderlag, journalanteckningar och öppen statistik kan SVT Nyheter Stockholm nu avslöja att Capio fuskat med sina akutbesök på särskilda boenden för äldre i Stockholms län.
Vi har i granskningen sett hur åkommor som munblåsor och nageltrång felaktigt bedömts och registrerats som akuta, och därmed gett mer pengar i ersättning från Region Stockholm.
– Det är ett bedrägeri i stor omfattning, säger SVT:s källa.
Presschefen: ”Anser att vi har svarat på era frågor”
Trots att SVT vid ett flertal tillfällen efterfrågat en filmad intervju med ledningen för Capio väljer vårdjätten att svara via mejl.
Varför vill ni inte svara på våra frågor i en bandad intervju?
– Jag anser att vi har svarat på era frågor, säger Capios kommunikationsdirektör, Liza Manestam.
I videon ovan kan du se när SVT nekas intervju med Capio.
Ska utredas: ”För att säkerställa rätt läkarinsatser vid rätt tillfälle”
Efter att vi skickat ytterligare frågor, med de specifika anklagelserna, svarar Capio återigen via mejl. De menar att deras statistik inte sticker ut från mängden och att de inte fått några anmärkningar från Region Stockholm. De medger dock att en internutredning pågår:
”Vi gör löpande uppföljningar avseende patientbesök inom SÄBO och har inga indikationer att vår personal utför icke medicinsk motiverade patientbesök inkl. akutbesök. För att ytterligare säkerställa rätt läkarinsatser vid rätt tillfälle och att följsamhet till nuvarande avtalsmodell och ersättningsprinciper har Capio nu initierat en internutredning.”
Capios mejlsvar
Capio har fått ta del av anklagelserna som riktas mot dem samt det underlag och siffror som SVT utgått ifrån. Så här svarar de på mejl:
Dessa siffror visar den totala volymen akutbesök Capio utfört mellan 2016 – 2023. Dock räcker det inte med att endast titta på volymen utan det är viktigt att man slår ut dessa volymer på antal patienter. Då motsvarar Capios volymer för 2023, 0,5 akutbesök per patient. [...] Capio har en löpande dialog med Region Stockholm om avtalsförutsättningar och utförd vård enligt avtal. Vi noterar också att regionen inte har kritiserat Capios akutläkarbesök [...].
Sedan 2017 har Capios akutbesök minskat med -46,5%. [...] Det bör noteras att samtliga genomföra akutläkarbesök vid våra boenden har varit medicinskt motiverade.
[...] Sedan mars 2023 har vi en dialog med Regionen på Capios initiativ för att förändra nuvarande ersättningssystem för läkarbesök, från en besöksbaserad ersättningsmodell till en kvalitetsbaserad ersättningsmodell. [...] För att ytterligare säkerställa rätt läkarinsatser vid rätt tillfälle och att följsamhet till nuvarande avtalsmodell och ersättningsprinciper har Capio nu initierat en internutredning. Utredningen kommer att ske i nära samarbete med regionens representanter i syfte att driva på de förändringar i ersättningsmodellen och andra relevanta avtalsförutsättningar som vi anser är nödvändiga.
Mot bakgrund till detta avstår vi att göra en bandad intervju.