Capio har mellan 2016 och 2022 registrerat i snitt var fjärde besök på särskilda boenden för äldre som akuta. Trots att det är högt i jämförelse med till exempel konkurrenten Familjeläkarna, som registrerat i snitt var elfte besök som akut, har regionen inte reagerat. Det är något som även Capio påpekat i sina mejlsvar till SVT.
– Vi har inte reagerat på att det funnits något mönster som avvikit mot hur det sett ut sedan tidigare, säger Christoffer Bernsköld, avdelningschef för närsjukvården inom Region Stockholm.
För varje akutbesök får Capio 750 kronor extra i ersättning och i vår granskning har vi genom visselblåsare och dokumentation kunnat styrka att företaget felaktigt genomfört akutbesök istället för vanliga, planerade vårdbesök och registrerat besök som akuta när de borde ha registrerats som planerade.
– Det är ett lurendrejeri, har en visselblåsare berättat för SVT.
Avdelningschefen: Kan överväga att säga upp avtalet
Efter vårt avslöjande har Region Stockholm beslutat att utreda Capio och deras akutregistreringar.
– Om det är väldigt stora fel eller väldigt omfattande brister så kan vi alltid överväga om vi ska säga upp ett avtal. Men då måste vi först titta och se vad vi får för resultat i granskningen, säger Christoffer Bernsköld.
Capio har avböjt att medverka i intervju men skriver i mejl till SVT att de ser allvarligt på anklagelserna och att de nu ska utreda uppgifterna internt.