• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Darth Vader/Anakin Skywalker med beundrare. Foto: Fanni Olin Dahl/TT

Comic Con vill spränga nördmyten

Uppdaterad
Publicerad

Dataspel, tv-serier och fantasy har blivit folkligt. Det menar arrangörerna bakom nöjesmässan Comic Con/Gamex, som slog upp sina portar i Stockholm på torsdagen.

Populärkultur för alla. Så kan man kanske bäst sammanfatta målsättningen när den internationella nöjesmässan Comic Con (tidigare Gamex) drog igång på torsdagen. I år breddar de innehållet till serietidningar, tv-serier och cosplay.

– Fram till nu har vi främst varit en dataspelsmässa. Men jag tror att intresset i Sverige för populärkultur är mycket större än så. Comic Con är ju världens snabbast växande mässa för detta, så varför hade ingen tänkt på att ta den till Sverige tidigare? säger Gital Al-Ebeyawi, grundare av Comic Con Sverige.

En rimlig fråga när det senaste årtiondet präglats av fantasy som en av världens största kulturgenrer, via fenomen som ”Game of thrones”, ”Harry Potter” och ”Sagan om ringen”.

En breddning

Samtidigt visar siffror från Dataspelsbranschen att 60 procent av svenskarna spelar. Av dessa är drygt hälften kvinnor. Bilden om spelaren som en nördig kille är en daterad kliché, menar Gital Al-Ebeyawi.

Men det är en breddning som inte välkomnas av alla. 2014 års speldebatt har präglats av nätkampanjen Gamergate, där det som började som en diskussion om etik i spelbranschen lett till mordhot och trakasserier mot flera kvinnliga spelutvecklare.

– Comic Con står inte bakom någon form av sexism. Det är fruktansvärt att så många kvinnliga kollegor får utstå detta. Problemet är större än vad vi önskar, men vad som händer nu är att branschen faktiskt börjar ta tag i frågan, säger Gital Al-Ebeyawi.

Den 26-årige arrangören syftar bland annat på det öppna brev som publicerades i Svenska Dagbladet i veckan, där Sveriges största spelutvecklare och branschaktörer tog avstånd från sexismen i spelkulturen och lanserade jämställdhetskampanjen Diversi, där Comic Con ingår.

Storm Troopers och alver

Näthatet når däremot inte till mässgolvet, där myllret snarare präglas av vilt entusiastiska Storm Troopers, alver och superhjältar av olika kön och åldrar.

Hur man bygger sin egen R2D2, överlever en zombieapokalyps och vad som utgör det svenska spelundret är några av frågorna på mässans program. I den sistnämnda ryms ett av årets dragplåster: Malmö-baserade Massive Entertainments kommande apokalypsdrama ”The division”:

– Det handlar om verkliga samhällsfaror. Vi hämtade vår inspiration ur fågel- och svininfluensan, och hur sårbart vårt samhälle faktiskt är. I ”The division” bryter en global pandemi ut i New York, och spelaren måste försöka hindra den totala kollapsen, säger Martin Hultberg, en av spelets utvecklare.

Utöver den svenska produktionen visas bland annat ”Battlefield: hardline”, ”Far cry 4” och Microsofts nya storsatsning ”Sunset overdrive” upp för besökarna.

Anordnades först i San Diego

Comic Con/Gamex äger rum på Kistamässan i Stockholm mellan den 30 oktober och den 2 november.

Comic Con anordnades för första gången i San Diego i Kalifornien 1970. Vad som började som en blygsam serietidningsmässa har vuxit till en av världens största nöjesmässor. TV-serier, dataspel och serietidningskultur står numera i fokus på mässan som i dag bildat en franchise i nio länder världen över.

Den svenska versionen är ett samarbete med MCM Comic Con London. Man har i Sverige även valt att behålla sin tidigare titel Gamex, som anordnats sedan 2010. Förra året lockade mässan 29.000 besökare.

Källa: Comic Con/Gamex

En sjuk trend

Tv-spelen har, vid sidan av teatern, varit den kulturform som varit snabbast med att plocka upp sin samtid. 2014 är inget undantag: en av mässans tydligaste röda trådar är rädslan för pandemier. Förra årets mest hyllade spel var ”The last of us”, som handlade om ett virus som slagit ut samhället. Samma tema figurerar i svenska katastrofsimulationen ”The division”, som släpps 2015. Även i Microsofts actionäventyr ”Sunset overdrive” har samhället kollapsat efter att invånarna muterats till monster efter en pandemi.

Politiska oroligheter figurerar också flitigt i spelhösten. ”Assassin's creed: unity” följer en lönnmördare genom den franska revolutionens Paris, medan ”Far cry 4” försätter spelaren mitt i ett pågående inbördeskrig i det fiktiva landet Kyrat i Kaukasien/Östasien.

Källa: Ubisoft, Microsoft och Naughty Dog

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.