Nu kommer svaret: konstruktionen i rulltrappornas koppling var inte robust nog att klara av de slitningar den utsatts för. Det visar besiktningsföretaget Dekras rapport.
Rapporten fastställer också att det inte handlar om en separat händelse utan ett systemfel, eftersom slitaget skett på så många rulltrappor.
Enligt rapporten ska kopplingarna vara en ”hittills obeprövad konstruktion i denna position för rulltrappsleverantören.” Dessutom bedöms den nödvändiga säkerhetsmarginalen varit otillräcklig.
Väntas klart i maj
Samtliga drabbade rulltrappor repareras. Inom ramen för garantin ska leverantören åtgärda kopplingen mellan motor och växellåda på 25 rulltrappor. Dessutom har Trafikförvaltningen beställt installation av tillsatsbroms på 65 stycken.
Arbetet väntas vara klart i maj och SL beklagar att det dröjer ytterligare innan samtliga rulltrappor är igång igen.
”Det som tagit mest tid är tillverkning av de nya delarna, därefter ska de kontrolleras, installeras, besiktigas och rulltrappan provköras innan den kan tas i drift igen”, säger Caroline Ottosson, trafikförvaltningens chef, i ett pressmeddelande.