Det var på natten den 8-9 november som en så kallad snökanon slog till mot Stockholm. Snön vräkte ner i timmar och det slogs snörekord. Det blev totalt kaos i trafiken. Idag presenterade Stockholm stad sin egen utredning om vad som gick fel.
Trafikkontoret misslyckades med att få ut information till allmänheten att de skulle stanna hemma. I stället blev det snabbt trafikkaos, vilket gjorde att plogbilarna inte kunde komma fram i rusningstrafiken.
– Att ploga undan tar en hel natt, men om man blir klar med det återstår ändå det svåraste – att forsla bort all snö, säger trafikdirektör Jonas Eliasson.
Saknades någon som kunde ringa in lastbilar
Dessutom saknade trafikkontoret en samordnare, som i tidigt på morgonen kunde beställa de lastbilar som behövdes för att forsla bort de enorma snömängderna som plogades undan.
En sådan beställning kan inte göras av den enskilda snöröjningsfirman utan bara av Stockholms stad, men en sådan funktion saknades alltså.
Det ledde till att andra privata intressenter som köpcentra och fastighetsägare hann boka upp de lastbilar och den personal som fanns för sin egen snöröjning. När Stockholm stad väl började ringa in lastbilar, var de flesta redan upptagna på annat håll.
– Under den här snöröjningen behövdes det en ny lastbil för var femte plogad meter på de stora gatorna, en på var tionde på de små för att forsla bort all snö, förklarar trafikdirektör Jonas Eliasson.
Tog en vecka att få bort all snö
Under ett dygn föll det rekordmycket snö. I innerstaden kom det nästan 40 centimeter. Totalt tog det en vecka att forsla bort allt.
– Cirka 10.000 lastbilslass med snö, eller 180.000 kubik, skulle bort. Vad som komplicerade det hela var att många plogbilar fastnade i morgonrusningen där många personbilar hade sommardäck, säger Jonas Eliasson.
Många vägar var dessutom blockeradede tunga fordon som bussar och lastbilar som också fastnat i snön.
– Det ledde till extrema köer som varade hela dagen, vilket i sin tur gjorde det mycket svårt att snöröja. Många lastbilsförare fick övernatta i sina bilar.
Först vid lunchtid den 10 november började busstrafiken rulla igen.
Kan bli tal om viten
De lärdomar Stockholm stad nu drar av snökaoset är att majoriteten av entreprenörerna gjorde sina jobb.
Men det fanns också en del oerfarna förare som missade viktiga saker, som att sanda efter plogningen, enligt Jonas Eliasson. På några gator röjdes inte gångbanorna utan bara körbanorna.
Trafikkontoret utreder nu om de entreprenörer som misskött sig ska betala viten.
”Skulle uppmanat folk att stanna hemma”
Trafikkontoret menar också att kommunikationen till allmänheten borde ha varit bättre.
– Vi skulle ha uppmanat folk att stanna hemma i stället för att ge sig ut i snöovädret. Och de som verkligen behövde åka, skulle ha ställt bilen – framför allt när den har sommardäck. I framtiden måste kommunikationen bli tydligare och snabbare från trafikkontorets sida, säger Jonas Eliasson.
Även ansvarige trafikborgarrådet Daniel Helldén säger att förbättrad information är viktigt.
– Framöver ska vi kanske ha realtidsinformation på nätet, där man kan se var det är plogat eller inte. En sådan tjänst finns redan i till exempel i Helsingfors. Vi kommer också att be trafikkontoret att ta tillbaka en stadsdel i egen regi för att kunna jämföra om det blir någon skillnad på snöröjningen då, säger Daniel Helldén (MP).
Snökaoset i november
Tidigt i november slogs ett snörekord, så mycket snö hade inte fallit över Stockholm i november sedan 1985, totalt kom 39 centimeter på mycket kort tid, och det ställde till ett enormt kaos.
Busstrafiken i innerstaden ställdes in, trottoarerna var täckta i djup snö och folk satt fast i sina bilar på motorvägen upp till 16 timmar och det tog många dagar innan allt röjdes upp.