I lördags tvingades Arlanda att stänga ned flygtrafiken i en halvtimme efter att en drönare observerats för nära landningsbanorna. Dagen efter, på söndagseftermiddagen, stoppades flygtrafiken på Bromma när en drönare ansågs flyga för nära flygplatsen. Under tiden kunde inga flyg starta eller landa på Bromma, utan fick vänta på marken eller i luften.
– Just den här händelsen var en rapport om en drönarflygning på Kungsholmen, säger Björn Stavås, operativ chef vid Luftfartsverket.
Men det är rätt långt från Bromma?
– Ja, men det är fortfarande i vår kontrollzon och för att kunna garantera flygsäkerheten stängde vi luftrummet under 30 minuter.
Många känner inte till reglerna
Antalet allvarliga incidenter med drönare har ökat de senaste åren, visar siffror från Transportstyrelsen. År 2015 hade 10 händelser stor eller betydande påverkan på flygsäkerheten. Förra året handlade det om 13 händelser.
Den största faran utgör drönare som flyger för nära flygplatserna.
– Problemet med drönare är att de ökar väldigt mycket i antal och det är många användare som inte vet vilka regler som gäller i luftrummet, säger Remi Vesvre, ledningsstrateg vid Transportstyrelsen.
Att drönarna är ett verkligt hot mot flygsäkerheten och inte ska förekomma nära övrigt flyg bekräftas från pilothåll.
– Motorerna är känsliga och drönare med metallskrot som hamnar i en motor kan få obehagliga konsekvenser: att en motor stannar till exempel, säger Tomas Gustafsson, ordförande vid Svensk pilotförenings säkerhetskommitté.
Flygplatserna skyddas av kontrollzoner. I de områdena är det totalförbud mot drönarflyg, oavsett flyghöjd. Förbudet omfattar hela innerstaden och stora förortsområden i norr och söder, även om man flyger i sin egen trädgård på bara ett par meters höjd.
Planer på mer tillåtande regler
Men en regeländring är ute på remiss och kan komma att luckra upp de gällande reglerna som spikades långt före drönarnas tid. Det kan komma att bli tillåtet att – under vissa villkor – flyga med drönare inom kontrollzonerna.
– Vi har jobbat med att möjliggöra flygning upp till 50 meter, om man är minst fem kilometer från en landningsbana, säger Remi Vesvre.
Samhället ser allvarligt på drönarincidenterna och kännbara böter kan utdömas. Men fällande domar för brott mot flygsäkerheten har enligt Datainspektionen ännu inte avkunnats.