SVT:s reporter i busstrafiken
Under månadsskiftet november och december har SVT Nyheter Stockholm dokumenterat trängseln och turtätheten gällande SL:s innerstadsbussar, där antalet klagomål till SL har ökat markant. Antalet klagomål vad gäller trängsel och turtätheten 2024 har mer än dubblerats sen året innan.
Vi har rest under olika tider på dygnet, detta för att se hur trängsel kan se ut, men också hur indragna avgångar påverkar resenärer, något som Mitt i var först med att berätta om.
– När jag skulle ta bussen hem efter jobbet, hände det att jag gick av en eller två stationer tidigare. Jag orkade inte stå upp och trängas, säger reporter Amanda Svensson.
”Vi måste höja priserna”
Anton Fendert (MP), ordförande i trafiknämnden, säger att de följer upp trängseln kontinuerligt.
– Jag förstår att många upplever det jobbigt med trängseln, men vi har kontinuerliga uppdateringar. Är det så att vi märker stora skillnader, så får vi ändra på turtätheten igen.
Samtidigt menar han att höjda priserna på bland annat månadskortet och minskade avgångar inom Stockholms innerstad, har varit nödvändigt ont.
– Jag förstår att många reagerar på att vi höjer priset, men vi har haft en tajt budget och måste spara där vi kan göra det och då måste vi höja priserna också. Däremot är jag glad att vi inte har höjt priserna för de som har rabatterade priser och de som har det alla tuffast ekonomiskt.
Starta spellistan ovan för att se reporter Amanda Svenssons videodagbok om bland annat trängseln ombord.
TRÄNGSELSYNPUNKTER:
Nedan följer statistik över klagomål som kommit in till SL, som berör trängsel ombord.
2024: 773 ärenden
2023: 317
2022: 215
2021: 207
2020: 353
2019: 287
MINSKADE TURTÄTHETSSYNPUNKTER:
Nedan följer statistik gällande klagomål till SL om minskad turtäthet för innerstadsbussarna.
2024: 894 ärenden
2023: 369
2022: 334
2021: 163
2020: 253
2019: 287