Samtliga 21 rulltrappor på pendeltågsstationen Odenplan är demonterade, inspekterade, dokumenterade och återmonterade samt testkörda. Rulltrapporna är därmed säkra och stationen öppnar klockan 04.10 på måndag morgon, med 16 av 21 rulltrappor i drift.
Tre av rulltrapporna har rostangrepp, de övriga två andra reprationsbehov.
– Vi har genomfört ett otroligt intensivt arbete tillsammans med leverantören Otis och det känns väldigt bra att vi nu kan öppna för trafik på Odenplan, säger Caroline Ottosson, vd på SL.
Sämre läge för Stockholm City
Detsamma gäller dock inte Stockholm City – där fortsätter utredningen av de 50 rulltrapporna.
– Vi jobbar för fullt på Stockholm City, men det ser inte bra ut. Vi har öppnat 16 av rulltrapporna på stationen och samtliga är angripna av rost, säger Caroline Ottosson til SVT Nyheter sent på söndagskvällen.
Med den starten blir det svårt att ge någon prognos för när stationen kan öppna igen, menar Caroline Ottosson.
– Det här är väldigt olyckligt, men det handlar om resenärernas säkerhet. Därför är det omöjligt att ge någon prognos för när vi kan öppna igen.
SL har anlitat oberoende inspektörer
Cirka 20 specialister från leverantören Otis har arbetat dygnet runt med rulltrapporna. SL har också anlitat en utomstående part för att granska de åtgärder som Otis vidtagit.
– Vi har ännu inte fått någon förklaring ännu men vi har krävt en åtgärd- och handlingsplan när de fått en bild av läget, säger Caroline Ottosson.
Rostangrepp trots ett år gamla
Det var i måndags som en rulltrappa vid stationen Stockholm City plötsligt skenade bakåt och skadade flera personer.
Efter att SL öppnat upp flera rulltrappor visade det sig att flera hade rostangrepp, trots att de bara är ett år gamla.
SL beslutade under natten mot fredagen att stänga samtliga rulltrappor och därmed också de båda stationerna eftersom det inte skulle finnas tillräckligt med utrymningsvägar om rulltrapporna inte kunde användas.