I februari 2016 kom beskedet att Ross Tensta gymnasium skulle läggas ned i sin dåvarande form. En kombination av bråkig skolmiljö, få sökande och en kommande renovering av byggnaden sades ligga bakom.
Skolinspektionen riktade svidande kritik mot skolan och beskrev miljön som kaosartad. Enligt Skolinspektionen brast skolan på fem av sju punkter och skolborgarrådet meddelade att skolan skulle läggas ned, i sin dåvarande form, efter vårterminen 2016.
Gymnasiet skulle återupptas
Tanken var att verksamheten skulle återupptas till hösten 2018, och fokus i rapporteringen låg på skolans koncept. Ross Tensta gymnasium drevs enligt det så kallade Rosskonceptet från USA. Det handlar bland annat om att arbeta ämnesövergripande och med en hög användning av IT. I februari 2016 bekräftade skolborgarrådet för SVT Nyheter Stockholm att konceptet skulle skrotas när skolan återupptas.
– Det ryker på kort sikt då vi stänger intaget till den här skolan, då kan det inte finnas kvar. Vad som sen har orsakat den här mycket allvarliga situationen, om det är konceptet i sig eller andra saker, det är för tidigt att säga, sa Olle Burell.
Det hette att skolan skulle stängas kommande läsår, för renovering och på grund av det minskade söktrycket.
– Skolan kommer öppnas igen i en helt annan form. Det är uppenbart att man har jobbat hårt med att få det att fungera, men inte lyckats, sa Olle Burell.
Språkintroduktion i fokus
Nu har det blivit höst, vinter och våren är på ingång. I Tensta gymnasiums lokaler, som tidigare huserade 800 gymnasieelever, hålls språkintroduktion för 165 elever och renoveringen har ännu inte satts igång. I den nya verksamheten, som tidigast kan startas till våren 2019, kommer inga nationella gymnasielinjer att erbjudas.
– Fokus kommer att vara på språkintroduktion och sedan på vuxenutbildning. KTH:s arkitektskola kommer finnas kvar och sedan kommer vi även titta på andra utbildningar till exempel folkhögskoleutbildningar och studieförbund, säger Lars-Gustaf Jonsson, gymnasiechef.
Osama Khalifa har gått språkintroduktion på Tensta gymnasium i två år. Han tycker att skolan har blivit tråkigare sedan gymnasiet stängde.
– Jag vill lära känna människor som är födda i Sverige, de vet hur svenskar tänker om vad som är viktigt i livet och vad jag ska göra i framtiden. Vi gillar att ha kontakt med svenskar men nu finns den möjligheten inte längre på skolan, säger Osama Khalifa.
”Gymnasielinjer viktigt för integrationen”
Hagi Farah är känd i området som ungdomarnas extrapappa. Han är även aktiv inom Järva Föräldraallians. Han tycker att gymnasieskolan spelade en viktig roll i Tensta.
– Vi var stolta över vårt gymnasium här. Det var en symbol för kunskap, speciellt i de områdena som är svaga. Här i västerort finns inga andra gymnasium som har ett namn. Folk kom från hela staden för att gå i Tensta gymnasium, säger Hagi Farah.
Han tycker att det är viktigt för integrationen att språkintroduktion kombineras med nationella gymnasielinjer.
– Om nyanlända som går språkintroduktion går på samma skola som de som går nationella program så kan de snabbt komma in i vanliga gymnasieklasser. De känner att de måste kämpa för att nå dit. Men om man lämnar dem på en ö, genom att endast ha språkintroduktionsklasser, då blir det en flyktingförläggning, inte en skola, säger han.
Blir det inte ett misslyckande för er när ni väljer att inte starta upp gymnasieverksamhet med nationella program igen?
– Nej, vi har sett att ungdomar under en lång tid har sökt sig in mot stan. Och vi har dessutom gymnasieskolor i närområdet, till exempel ute i Kista där vi dubblerar gymnasieutbildningen just nu därför att det är så högt söktryck dit, Lars-Gustaf Jonsson, gymnasiechef.
Så då satsar ni på närliggande gymnasieskolor istället?
– Vi satsar på närliggande gymnasieskolor och gymnasieskolor i stan, säger Lars-Gustaf Jonsson.
Exakt hur det nya utbildningscentret i Tensta gymnasiums lokaler kommer se ut ska utbildningsförvaltningen presentera i juni.