– Det var illa, 40 centimeter snö, mycket bilar i vägen och svårt att komma fram. Sex timmar hade vi en patient i en ambulans i norra Stockholm på väg till sjukhus. Vi hade framkörningstider på ett par timmar till vissa patienter söder om Stockholm. Det är klart att det är en patientrisk, säger Janne Kautto, ordförande i Riksföreningen för ambulanssjuksköterskor.
Situationen var minst sagt pressad för ambulanspersonalen under förra veckan. På flera håll körde ambulanser fast i snön – en konsekvens av att de flesta ambulanser i länet saknar fyrhjulsdrift, enligt ambulanssjuksköterskornas förening som länge krävt fyrhjulsdrivna fordon.
– Tittar vi generellt på landstingsdriven ambulansvård så är det en standard. Det är ingen diskussion.
Tio miljoner till fyrhjulsdrivna ambulanser
Landstingsägda Aisab har omkring 40 ambulanser i daglig drift, var fjärde är fyrhjulsdriven. Även Socialdemokraterna tycker att det är för få, och vill nu skjuta till pengar till fyrhjulsdrift.
– Om vi skulle byta ut halva Aisabs flotta så handlar det om 20 miljoner och jag tycker vi kan börja nu. Jag har föreslagit att vi skulle kunna lägga in tio miljoner som ett extra anslag till landstingets egen ambulansverksamhet och börja se till att vi får en fungerande ambulansverksamhet, säger Dag Larsson (S), oppositionslandstingsråd.
Landstingsrådet: ”Är beredd att diskutera”
Det ansvariga landstingsrådet säger att det som framför allt gick snett förra veckan var Stockholms stads snöröjning, men hon är öppen för en diskussion om att uppgradera Aisabs ambulanser.
– Det handlar om att göra en prioritering som är riktigt bra. Jag är beredd att diskutera om vi inte skulle kunna få fler ambulanser med fyrhjulsdrift. Men skulle vi fatta beslut om att utrusta alla så skulle det få andra konsekvenser för vården i Stockholm. Då kanske vi inte skulle kunna utöka antalet ambulanser så som vi har en framtidsplan att göra, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.
Janne Kautto säger att satsningen som Socialdemokraterna i landstinget föreslår är ett steg i rätt riktning, men långt ifrån tillräcklig.
– Jag hoppas på att upphandlingen som ska ut nästa år har krav på fyrhjulsdrift, precis som Östergötland har gjort i sin upphandling med privat ambulanssjukvård. Det går att lösa, säger han.