Pendlare i elrullstol behöver en ramp för att ta sig ombord på pendeltåget när avståndet till perrongen är för stort. Efter att beslutet att tågvärdar ska ersättas av kameror har oppositionen och flera handikappsorganisationer ställt sig frågande till hur rampservicen ska skötas, utan att få några tydliga svar.
– Det finns idéer om att rampen ska förbeställas trettio minuter innan avgång, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd.
”Bryter mot mänskliga rättheter”
Enligt SL:s riktlinjer ska kollektivtrafiken vara tillgänglig och likvärdig för alla. Både DHR och Funktionsrätt Stockholm har protesterat och oroas för att möjligheten till spontana resor försvinner.
– Det är ett antal tusen personer som arbetar och pendlar. Att inte ta reda konsekvenserna och hur många som berörs bryter mot mänskliga rättigheter och funktionsrättskonventionen, säger Annika Hässler, ordförande Funktionsrätt Stockholms län.
Men trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) håller inte med.
– Det är inte korrektbeskrivning. Man har noga pekat ut att det finns saker som behövs titta på och det har man också gjort, säger han.
Inga svar
Men i beslutet nämns inte rampservice och SL kan inte svara på hur många som berörs. I september ska många kameror vara uppsatta och en testperiod inleds, men trots att det gått nio månader sedan beslutet fattades kan varken trafikförvaltningen, MTR eller de styrande ge svar på hur servicen ska fungera i framtiden.
SL:s riktlinjer för tillgänglighet
– Trafikförvaltningens verksamheter ska arbeta för att skapa en tillgänglig kollektivtrafik där alla resenärer, oavsett ålder eller funktionsnedsättning, har likvärdiga möjligheter att resa med den allmänna kollektivtrafiken.
– Terminaler, stationer, hållplatser, kajer och bryggor ska vara tillgängliga och säkra för resenärer med funktionsnedsättning. Enkla, säkra och trygga byten ska eftersträvas på alla bytespunkter.
Källa: SL