Den 15 juni 2021 beslutade trafikförvaltningen att övervakningskameror skulle installeras på pendeltågen – för ökad trygghet.
Samtidigt beslutades, att tågvärdarna som bland annat lägger ut rullstolsramper, ska försvinna från pendeltågen. Jakobsberg, Arlanda och Södertälje är några av de stationer där en ramp krävs för att komma ombord med rullstol. Men hur rampservicen ska fungera i framtiden finns det inga tydliga svar på, något som skapat oro hos både rullstolsburna och synskadade.
Rampservice och tillgänglighet i Stockholm
Många av pendeltågen har utskjutande fotsteg vilket gjort att SL uppmanar resenärer med elrullstol att använda rampservice – då det hänt att fotsteget inte håller för en elrullstol.
I genomsnitt användes rampservice sex gånger om dagen under 2021, totalt 2 213 gånger. Endast tre procent av resorna var förbeställda, enligt SL.
Samma år ansvarade tågvärdarna även för 706 ledsagningar för synskadade, bland annat i pendeltågtrafiken.
Källa: SL