– Det skulle vara jätteroligt. Då ska vi göra det här så klimatsmart och kostnadseffektivt som möjligt, säger Karin Wanngård (S).
När Eurovision hölls i Stockholm år 2016 betalade Stockholm stad cirka 100 miljoner kronor, främst för arenakostnader och marknadsföring. Även om läget nu är ansträngt ekonomiskt och det är en inbromsad konjunktur ser Karin Wanngård att Eurovision innebär arbetstillfällen och skatteintäkter.
– Först kommer den ekonomiska satsningen, sen kommer utdelningen, men jag är inte jätteorolig för att vi inte får tillbaka pengarna, säger hon.
”Eurovision ger ekonomiska ringar på vattnet”
Enligt Stockholms handelskammare blev det 2016 intäkter på runt 263 miljoner kronor, i dåtidens pengavärde när tävliingen arrangerades. Efter en uppräkning till dagens priser skulle samma besöksantal till Eurovision ge 310 miljoner kronor.
– Vi har arenorna, infrastrukturen, hotellen och nattlivet på plats, säger Andreas Hatzigeorgiou, vd på Stockholms handelskammare.
På SVT pågår arbetet med att se över var tävlingen kan hållas, ännu är det för tidigt att uttala sig om vilken eller vilka städer som kan bli aktuella. I Stockholm är utmaningen bland annat att Avicii arena renoveras och att både Tele2 och Friends är bokade för kommande fotbollssäsonger.