• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Förlängningen av tunnelbanans blå linje innebär sex nya stationer. Foto: Sweco

Nytt klartecken för utbyggnaden av tunnelbanans blå linje

Publicerad

Mark- och miljödomstolen har i dag gett Region Stockholm tillstånd att förlänga tunnelbanans blå linje från Kungsträdgården till Nacka. Därmed är bygget av de sex nya stationerna via Södermalm ett steg närmare verklighet.

Anledningen till att Mark- och miljödomstolen måste godkänna bygget genom Söderort till Nacka är att grundvattnet som läcker in i utsprängda områden måste ledas bort.

– Detta är ett glädjande besked. Vi har nu klartecken för en viktig del av tunnelbanebygget. Det innebär att den största utbyggnaden av tunnelbanan på över 40 år kan gå vidare och att vi snart kan se spadar i marken från Kungsträdgården till Nacka och Söderort, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, i ett pressmeddelande.

Ställer höga krav

Domen slår fast att tunnelbanan byggs genom Stockholms mest centrala delar, där det finns fastigheter som representerar ”synnerligen betydande ekonomiska värden och bitvis omistliga kulturvärden”. Det finns därför inget utrymme för misstag, och domstolen ställer höga krav på kontroll över att grundvattnet leds bort.

Tillståndet innehåller även villkor kring begränsning av buller och vibrationer i samband med bygget. Regionen måste också kompensera för förlust av naturvärden och ekologiska funktioner vid Sundstabacken.

Domen kan överklagas till Mark- och miljööverdomstolen och slutligen till Högsta domstolen.

Blå linjens framtida stationer

Stationer: Nya stationer vid Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Järla och Nacka. Globens och Enskede gårds stationer ersätts av nya stationen Slakthusområdet. Vid Gullmarsplan byggs en ny plattform under den befintliga.

Spårlängd: 11 km

Planerad byggstart: 2019

Planerad byggtid: 7-8 år

Restider

Nacka – Kungsträdgården: cirka 10,5 minuter

Nacka – Sofia: cirka 8 minuter

Sockenplan–T-Centralen: cirka 10 minuter

Källa: Region Stockholm

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.