Anledningen till att Mark- och miljödomstolen måste godkänna bygget genom Söderort till Nacka är att grundvattnet som läcker in i utsprängda områden måste ledas bort.
– Detta är ett glädjande besked. Vi har nu klartecken för en viktig del av tunnelbanebygget. Det innebär att den största utbyggnaden av tunnelbanan på över 40 år kan gå vidare och att vi snart kan se spadar i marken från Kungsträdgården till Nacka och Söderort, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, i ett pressmeddelande.
Ställer höga krav
Domen slår fast att tunnelbanan byggs genom Stockholms mest centrala delar, där det finns fastigheter som representerar ”synnerligen betydande ekonomiska värden och bitvis omistliga kulturvärden”. Det finns därför inget utrymme för misstag, och domstolen ställer höga krav på kontroll över att grundvattnet leds bort.
Tillståndet innehåller även villkor kring begränsning av buller och vibrationer i samband med bygget. Regionen måste också kompensera för förlust av naturvärden och ekologiska funktioner vid Sundstabacken.
Domen kan överklagas till Mark- och miljööverdomstolen och slutligen till Högsta domstolen.
Blå linjens framtida stationer
Stationer: Nya stationer vid Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Järla och Nacka. Globens och Enskede gårds stationer ersätts av nya stationen Slakthusområdet. Vid Gullmarsplan byggs en ny plattform under den befintliga.
Spårlängd: 11 km
Planerad byggstart: 2019
Planerad byggtid: 7-8 år
Restider
Nacka – Kungsträdgården: cirka 10,5 minuter
Nacka – Sofia: cirka 8 minuter
Sockenplan–T-Centralen: cirka 10 minuter
Källa: Region Stockholm