Beslutet innebär att operatören MTR inte kan köra om tågen enbart är bemannade med lokförare.
– Vi stoppar inte pendeltågtrafiken, utan vi stoppar ensamarbete på pendeltågstrafiken, säger det ST:s regionala skyddsombud Tomas Fröstberg.
Tiden att åtgärda brister gick ut
Beslutet om skyddsstoppet kommer efter tidsfristen för MTR att åtgärda de problem som fackförbudet påtalat gällande ensamarbete på fredagseftermiddagen löpt ut.
– Vi ser indikationer på att människor far illa av att köra tåg ensamma, fram för allt lokförare. Bedömningen, som vi gör med utgångspunkt i arbetsmiljölagen, är att det åtgärder som arbetsgivaren vidtagit inte räcker, säger Tomas Fröstberg.
MTR: ”Inte haft fler incidenter än tidigare”
Arbetsgivaren MTR står fast vid att beslutet att ta bort tågvärdarna fattats med säkerheten i fokus och man noggrant undersökt riskerna.
– Sedan den femte december har vi på uppdrag av trafikförvaltningen framfört tåg utan tågvärd och vi har inte haft fler incidenter rapporterade under den perioden än tidigare, säger Erik Söderberg, presschef MTR.
Oklart om pendeltågstrafiken påverkas
Vid 16-tiden på söndagen kunde varken SL eller MTR säga något säkert kring vad skyddsstoppet kommer få för konsekvenser för pendeltågstrafiken.
– Vi jobbar på att säkerställa att så mycket som möjligt av pendeltågstrafiken kan fortgå, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig MTR.
Se historiken, fram tills den vilda strejken tidigare i veckan, över striden om tågvärdarnas vara eller inte vara. I videon nedanför:
Skyddsombudsstopp
Ett skyddsombud har rätt att avbryta arbetet om de anser att det finns en ”omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa”, enligt Arbetsmiljöverket. Avbrottet är reglerat i arbetsmiljölagen och kallas skyddsombudsstopp eller skyddsstopp.
Efter stoppet diskuteras problemet med arbetsgivaren. Om man kommer överens om åtgärder återupptas arbetet och inget mer händer. Men om arbetsgivaren inte håller med om riskerna avgör Arbetsmiljöverket ifall arbetet ska fortsätta vara avbrutet eller inte.
Källa: Arbetsmiljöverket