Sandra levde tidigare i en relation med en man som utsatte henne för fysiskt och psykiskt våld. När hon skulle lämna honom hotade han henne. Hon fick en ny identitet och har sedan dess flyttat mellan olika skyddade boenden.
Hon fick timanställning inom vården på en kommun i Stockholmsområdet. När arbetsgivaren sedan bad om utdrag ur belastnings- och socialregistret trodde Sandra att det var för att kolla så att hon inte var dömd för brott eller fick ekonomiska bidrag. Men istället skickade socialsekreteraren Sandras fulla journaler till arbetsgivaren, där det bland annat stod hennes riktiga identitet och mötesanteckningar från de samtal hon haft med våldsrelationsteamet.
– I journalerna stod det vad jag varit utsatt för och saker jag sagt i förtroende till våldsrelationsteamet, säger Sandra.
Så fungerar sekretessen inom socialtjänsten
SVT har tagit del av dokument som styrker att Sandra har skyddad identitet och lever med en hotbild mot sig. Trots det röjde socialsekreteraren Sandras uppgifter.
Får en socialsekreterare lämna ut en persons journaler?
– Nej, absolut inte, säger Lina Blombergsson, tillförordnad socialdirektör i Stockholms stad.
I videon nedan förklarar Therése Fridström Montoya, docent i civilrätt och lektor vid Uppsala universitets juridiska institution, hur sekretessen inom socialtjänsten fungerar.
Sekretess inom socialtjänsten
Sekretess inom socialtjänsten regleras enligt 26 kap. 1 § OSL.
Där står det att: Sekretess gäller inom socialtjänsten för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men.
Källa: Offentlighets- och sekretesslagen