Riders off track har redan i mars 2020 anmält arbetsmiljön i lokalen på Vallhallavägen till Arbetsmiljöverket och arbetsgivaren krävdes då på åtgärder, men nu lyfter arbetarna frågan igen. När vi kontaktar Foodora svarar de att de letar efter nya lokaler i Stockholm, eftersom de växer.
– Arbetet med arbetsmiljö är något som vi tar på stort allvar och arbetar med löpande. Vi har kontinuerliga avstämningar med våra skyddsombud samt skyddskommitémöten. När kollektivavtalet är på plats den 1 april, kommer ett gemensamt arbete påbörjas mellan oss och Svenska Transportarbetarförbundet angående arbetsmiljö samt deras utvalda skyddsombud som verkar på plats, skriver Foodoras logistikchef John Denbratt i ett mejl.
Foodoras kollektivavtal
Kollektivavtalet som Foodora enats om med Svenska Transportarbetareförbundet börjar gälla 1 april.
Det innebär att anställda som cyklar eller åker moped får en differentierad fast timlön samt en fast premie för varje leverans. På helgeroch röda dagar är ersättningen 90 kronor per timme, plus 20 kronor för varje leverans.
För varje arbetad timme utgår också ersättning för cykel och annan utrustning.
Avtalet innebär att buden får sammaavtalspension, semesterersättning och försäkringsskydd som andra transportarbetare.
Källa: Foodora