Som SVT Nyheter Stockholm rapporterat om tidigare så bidrar dieselfordon till luftföroreningar.
Redan i februari hade den årliga gränsen för den skadliga luftföroreningen kvävedioxid överskridits, och anledningen uppgavs bland annat vara det ökade antalet dieselbilar.
2016 var 44 procent av bilarna i Stockholm dieselbilar.
Trafikborgarrådet: Större acceptans i Stockholm
Fyra av tio svenskar vill ha ett förbud mot dieselbilar i storstäder, enligt undersökningen som gjorts av Aftonbladet/Inizio.
– Jag tycker att det är intressant att det finns en så stor acceptans för att införa någon form av dieselförbud i våra städer. Vi vet ju att luftkvalitén i Stockholm framförallt är riktigt usel och då behöver vi någon form av åtgärd för att bli av med dieselbilarna, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
Daniel Helldén tror dessutom att det finns en större acceptans i Stockholm för att införa dieselförbud än i mindre städer runtom i landet.
– Det är ju framförallt i Stockholms innerstad som vi har luftkvalitéproblemen och det vet ju stockholmarna, säger Daniel Hellden (MP).
Kan införas 2020
Daniel Hellldén (MP) är övertygad om att det kommer att införas någon form av förbud mot dieselbilar i Stockholm.
– Vi har en politisk enighet i Stockholms stad om att vi vill ha de kommande miljözonerna, alltså rätten att kunna använda förbud på vissa gator, kvarter och stadsdelar, säger Daniel Helldén (MP).
Var kan det bli aktuellt i Stockholm?
– Den statliga utredningen har tittat på om man kan ha elbils-zon i Gamla stan och att man skulle ta bort de skadligaste dieselbilarna innanför tullarna. Man skulle även kunna tänka sig att ha ett dieselförbud på Hornsgatan eller på hela Södermalm. Det där kommer vi titta på när lagstiftningen är på plats, säger Daniel Helldén (MP).
Innan förbudet kan bli verklighet måste regeringen fatta beslut om att ge kommuner rätten att ha miljözoner för bilar. Troligen kommer det beslutet att fattas runt årsskiftet och sedan kan lagen isåfall träda i kraft 2020, enligt Daniel Helldén (MP).
Moderaterna: För kort om tid
Men om det blir maktskifte i stadshuset kommer det inte att bli något dieselförbud redan 2020. Det säger moderate oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck till Stockholm direkt.
– Att stoppa alla dieselbilar 2020, som det har kommunicerats, skulle få konsekvenser på en magnitud som inte är acceptabelt. Det är för kort om tid. Vi har inte sett det skarpa förslaget ännu men är i princip positiva till miljözoner, men vi menar att bestämmandet över dessa måste ligga hos staden och vara utan nationell inblandning, säger hon.