I en del fall kan det vara svårt för resenärer att göra rätt för sig. Det kan exempelvis röra pensionärer som inte har tillgång till smartphone eller andra betalningslösningar. Enligt SL är det då upp till SL:s biljettkontrollanter att göra bedömningen utifrån resenärens ålder.
SVT Stockholm: Blir inte det väldigt godtyckligt, att den enskilda kontrollanten ska göra den bedömningen?
– Vi gör alltid en rimlighetsbedömning, det gjorde vi även innan coronapandemin, säger Fredrik Cavalli-Björkman som är trafikdirektör på SL och fortsätter:
– Vi blöder alldeles våldsamt ekonomiskt på kostnadssidan så det är oerhört viktigt för oss att biljettintäkterna kommer in.
SL skriver också på sin hemsida att ensamåkande barn under 15 år inte heller kommer få tilläggsavgift i biljettkontroll även om de saknar giltig biljett.
Nya direktiv kring reskassan
Ylva Kallin • Kollektivtrafik är en samhällsservice och om SL har gått back pga Corona från början av året, så borde SL begära mer pengar från regionen alt staten! Att SL utgår från att alla som inte betalt plankar är kränkande då många inte har kunnat betala eftersom blippapparaten i bussen inte har kunnat nås. Alla har inte smartphones och åker man enbart sporadiskt är periodkort för dyrt.
Anneli • Många äldra resenärer har inte smartphones och en del har fyllt på reskassa som de nu inte kan använda. Detta är helt oacceptabelt. Jag hoppas att detta leder till en helt ny plankargrupp - plankande pensionärer, och inte till ökad isolering och missade besök på vårdcentralen för att de inte kan ta sig dit utan att riskera höga böter.