Casper Horn Lundberg på Freeze Candy Sweden, visar hur han producerar frystorkat godis av Skittles, en trend på Tiktok som nått många svenskar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
På Tiktok syns de som försöker frystorka godis hemma men utan en ordentlig frystork så går det inte, menar godistillverkaren Casper Horn Lundberg. Se hur processen går till. Foto: Daniel Díaz/SVT

Godisförsäljningen ökar – frystorkat nya trenden

Uppdaterad
Publicerad

Godisförsäljningen i Sverige ökade mellan 2021 och 2022. Nu syns en ny trend – frystorkat godis, som blivit viralt i sociala medier.

Frystorkat godis är Tiktok-trenden som nått Sverige och fångats upp av bland annat entreprenörsparet Sandra Balan och Mikael Cross.

– Frystorkat godis har varit en grej sedan 2014, men trenden nådde Sverige förra året, säger Sandra Balan.

Tidskrävande produktion

Först fryser godiset vid cirka -45 grader och sedan utsätts det för vakuum för att slutligen värmas upp på nytt. Den här energikrävande processen, som kan ta upp till 13 timmar, tar bort fukten från godiset och lämnar bara dess sockerkristaller kvar.

Godis säljer mer än frukt och grönt

Sockerbegäret är högt bland konsumenterna. Från 2021 till 2022 ökade försäljningen av godis per person med 107 kronor. Samtidigt minskade försäljningen av frukt och grönsaker, visar en SCB-rapport från i fjol.

– De som framförallt köper den här sortens godis från oss är unga mellan 13 till 25 år, säger Sandra Balan.

Kan det vara negativt att uppmuntra unga till att äta mer godis?

– Frystorkat godis är inte nyttigare på något sätt men du blir mättare på det, vilket gör att du inte orkar äta mer än vad du skulle göra av en vanlig påse godis.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.