Det handlar om ett antal villkor som skärpts, bland annat om bullerstörningar och grundvattenpåverkan. Villkoren följer i stort sett förvaltningens förslag. Och nu kan alltså arbetet för utbyggnad av tunnelbanan fortsätta och anläggningsarbetet ta vid.
– Ett glädjande besked. Hårt arbete ger resultat. Nu är vi ett steg närmare att kunna sätta spaden i marken och borren i berget för den största tunnelbaneutbyggnaden på över 40 år. Att beskedet kommer just idag – på tunnelbanans 60-årsdag – får ses som en födelsedagspresent till stockholmarna och hela Sveriges tunnelbana, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd i ett pressmeddelande.
– Domstolen har gjort en bred prövning av projektet och kommit fram till att det följer miljöbalkens regler. Nu följer det fortsatta arbetet där vi även ska se till att noggrant gå igenom domen och analysera hur vi bäst kan leva upp till den i det fortsatta arbetet, avslutar Kristoffer Tamsons (M).
Som ett led i en större utbyggnad av tunnelbanan, med 17 nya stationer och 29 kilometer nya spår, ska tunnelbanans blå linje byggas ut till Barkarby med två nya stationer och sammanlagt 4 kilometer ny tunnelbana.