– Nu har man sett att det kanske kommer in ett oväder över Biscayabukten vid den tidpunkt fartyget skulle vara där, och då väljer man att avvakta lite eftersom det inte är något bra ställe att ligga på, säger Eva Rosman, kommunikatör för nya Slussen.
På en karta över fartygets färdväg syns hur det i dag var på väg mot Gibraltarsundet och sedan avvek skarpt norrut för att lägga sig strax söder om Marbella.
Oklart om guldbron anländer i tid
Bron, som är målad i gyllene lack, är tänkt att komma till Stockholm mellan den 14 och 16 februari. Om den kan hålla tidtabellen ändå är oklart. När fartyget kan fortsätta är också lite osäkert.
– Det beror helt och hållet på vädergudarna. Vi får se i morgon om prognosen ligger fast, säger Eva Rosman.
Projektet har tagit höjd för att fartyget kan behöva vänta för att få en säker passage. Det viktigaste är att fartyget kommer fram, säger Rosman.
Bron ska monteras vecka 8 och 9. Innan dess har en rad förberedande åtgärder genomförts. Stadsgårdsleden precis intill vattnet stängs av den 14 februari. Om Zhen Hua skulle bli liggande på Medelhavet länge kommer det medföra ökade kostnader.
– Någon form av kostnader blir det säkert men jag har inga siffror på det. I det här läget är det rätt försumbart med tanke på alternativet, säger Eva Rosman.