Till en prislapp på 100 miljoner kronor är nu femton elbussar klara att trafikera Stockholm innanför tullarna. De nya bussarna slipper krånglet med utbyggd infrastruktur för laddning.
– Vi depåladdar dem. Alltså laddas bussarna under natten eller under pauser under dagen. Det gör det mindre knepigt, säger Kristoffer Tamsons (M), som är trafikregionråd och SL:s ordförande.
Målet är att elektrifiera all busstrafik i Stockholms innerstad och det mesta av länets bussflotta innan 2030.
– Elektriska bussar kommer bli det nya normala.
Följ med på en rundtur ombord på en av innerstans första elbussar i videon ovan.
Stockholm vs Göteborg i elbussar
- Medan SL och Stockholms innerstad nu har 15 elbussar kan Västtrafik och Göteborgs innerstad stoltsera med 302 elbussar.
- Samtidigt har SL flera elbussar verksamma i själva länet, bland annat i Norrtälje.
- Västtrafik räknar med att Göteborgs samtliga 700 stadsbussar kommer att vara elektrifierade till 2030.
- Kristoffer Tamsons och SL lovar att Stockholm kommer att hinna före. Totalt har Stockholms innerstad ungefär 300 bussar, och ungefär 2200 bussar i hela länet.