• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Hon kör Stockholms innerstads första elbuss: ”Det är jätteskillnad”

Uppdaterad
Publicerad

Femton nya elbussar ska från och med sommaren trafikera Stockholms innerstad. SVT gasade iväg med trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) och diskuterade ifall hammarbyare var välkomna i de nya fordonen. Och varför Göteborg slår Stockholm i antalet elbussar.

Till en prislapp på 100 miljoner kronor är nu femton elbussar klara att trafikera Stockholm innanför tullarna. De nya bussarna slipper krånglet med utbyggd infrastruktur för laddning.

– Vi depåladdar dem. Alltså laddas bussarna under natten eller under pauser under dagen. Det gör det mindre knepigt, säger Kristoffer Tamsons (M), som är trafikregionråd och SL:s ordförande.

Målet är att elektrifiera all busstrafik i Stockholms innerstad och det mesta av länets bussflotta innan 2030.

– Elektriska bussar kommer bli det nya normala.

Följ med på en rundtur ombord på en av innerstans första elbussar i videon ovan.

Stockholm vs Göteborg i elbussar

  • Medan SL och Stockholms innerstad nu har 15 elbussar kan Västtrafik och Göteborgs innerstad stoltsera med 302 elbussar.
  • Samtidigt har SL flera elbussar verksamma i själva länet, bland annat i Norrtälje.
  • Västtrafik räknar med att Göteborgs samtliga 700 stadsbussar kommer att vara elektrifierade till 2030.
  • Kristoffer Tamsons och SL lovar att Stockholm kommer att hinna före. Totalt har Stockholms innerstad ungefär 300 bussar, och ungefär 2200 bussar i hela länet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.