De himmelsblåa kakelplattorna som sitter på perrongen är samma som när den då 70-årige kung Gustaf VI Adolf, 1952 lät inviga ”Kungsgatan”.
Som stationen hette då.
I lördags fyllde stationen 72 år och restaureringen är nu i full gång.
Och det är ett omfattande arbete som ska utföras – detaljerna är viktiga. Till och med bänkarna ska flyttas en dryg meter tillbaka till sin ursprungliga position.
”Stort behov av underhåll”
Som en av tunnelbanenätets mest välbesökta stationer blir slitaget på Hötorgets perrong stort. Men kakelplattorna som saknas på väggarna har inte trillat ner – de är nedplockade och väntar på att sättas upp. Återskapade av porslinsfabriken i Lidköping, i sina rätta blåa originalnyanser.
Restaureringen väntas vara färdig i slutet av 2025.
Detta ska göras
- Allt kakel som ska bytas ut reproduceras till originalkulörerna – sju olika nyanser av ljusblå.
- Bänkarna flyttas – tillbaka till sina originalpositioner
- Reproducerade gjutna originalskyltar med reliefbokstäver sätts upp.
- Soptunnorna målas om till sin ursprungliga orange färg.
HÖTORGETs tunnelbanestation
Tunnelbanestationen Hötorget byggdes som en så kallad ”cut-and-cover”-station. Detta innebär i praktiken att man grävde ett stort hål och byggde en övertäckande betongkokong – för att sedan täcka över den.
Vid invigningen döptes stationen till ”Kungsgatan” och fick sitt namn först 1957.