När Norra Djurgårdsstaden står klart är det tänkt att det ska bo över 30 000 personer och finnas ungefär lika många arbetsplatser i området. Och det ställer stora krav på en fungerande kollektivtrafik.
Men i ett brev till trafiklandstingsrådet, Kristoffer Tamsons (M), hävdar Jan Valeskog (S) att det inte tagits några beslut kring hur trafikupplösningen ska se ut och att det tagit alldeles för lång tid.
– Här behövs det en god kollektivtrafiksförsörjning och efter 5-6 år får vi inga besked från landstinget hur man ska göra. Om det ska bli bussar eller om det blir spårvagn. Det måste vi få besked om, säger Jan Valeskog (S).
Stockholms landsting gällande beslutet
Men Kristoffer Tamsons (M) slår bort kritiken och menar att fördröjningen ligger hos Stockholms stad.
– Vi talar om en bebyggelse som ska vara på plats fullt ut 2025, kanske 2030 och som redan blivit försenat åtskilliga år på grund av att Stockholmsstad ständigt ändrat sina planer.
Jobbar tillsammans
Enligt Tamsons har man tillsammans med Stockholms stad lämnat in en första delrapport i utredningen om kollektivtrafiken och väntar nu på en slutrapport som är färdig om några månader.
– Det är inget som står och faller i att vi har några månader till för att våra utredare tillsammans med Stockholms stad verkligen går till botten med på vilket sätt man ska lösa kollektivtrafikförsörjningen i en stadsdel som alltså kommer att växa fram om ett decennium, säger han.
– Sådana här saker gör man tillsammans och då gör man det på bästa sätt genom att arbeta tillsammans, med varandra, inte mot varandra, säger trafiklandstingsrådet.