I morgon bitti klockan 05.04 så går första tåget på den nya Citybanan. Pendeltågen flyttar ner under jord till de två nybyggda spåren mellan Stockholms södra och Tomteboda.
– Stockholm kommer få två nya stationer, Station Stockholm City och Station Stockholm Odenplan där pendeltåg och tunnelbana har gifts ihop till en gemensam station för de två trafikslagen, säger Anders Sköld som är projektledare Citybanan.
SE MER: Provåk Citybanan på 60 sekunder
Citybanan – en miljardinvestering
Citybanan har tagit lång tid att bygga, närmare nio år. Trafikverket säger att pendeltågkapaciteten kommer att fördubblas genom centrala Stockholm och att det kommer att bli kortare restider.
Men smakar det så kostar det. Drygt 17 miljarder har investerats i tunneln och de nya stationerna. Och tåg för 4,5 miljarder kronor har köpts in.
– Tidsvinsten mellan exempelvis Södra Station och Odenplan blir tio minuter. Förut tog sträckan en kvart, nu kommer det ta fem minuter, säger Anders Sköld.
Sex personer har förolyckats
Bygget har också kantats av flera dödsolyckor. Sex personer har förolyckats. Något som också kritiserats är förslagen om så kallade skip-stop som innebär att pendeltågen åker förbi vissa stationer som de tidigare stannat vid.
–Det nya skip-stop-systemet kommer innebära förändringar i resemönstret i pendeltågsstystemet men i det stora hela tror vi att det gynnar merparten av resenärerna, säger Anders Sköld.