Idag invigdes Citybanan med pompa och ståt Foto: svt

Citybanan invigs: ”Tågtrafiken kommer bli mycket smidigare”

Uppdaterad
Publicerad

Den sex kilometer långa Citybanan har tagit knappt ett decennium att bygga och har kantats av dödsolyckor. I morgon är det dags, då börjar pendeltågtrafiken rulla.

I morgon bitti klockan 05.04 så går första tåget på den nya Citybanan. Pendeltågen flyttar ner under jord till de två nybyggda spåren mellan Stockholms södra och Tomteboda.

– Stockholm kommer få två nya stationer, Station Stockholm City och Station Stockholm Odenplan där pendeltåg och tunnelbana har gifts ihop till en gemensam station för de två trafikslagen, säger Anders Sköld som är projektledare Citybanan.

Citybanan

SE MER: Provåk Citybanan på 60 sekunder

Citybanan – en miljardinvestering

Citybanan har tagit lång tid att bygga, närmare nio år. Trafikverket säger att pendeltågkapaciteten kommer att fördubblas genom centrala Stockholm och att det kommer att bli kortare restider.

Men smakar det så kostar det. Drygt 17 miljarder har investerats i tunneln och de nya stationerna. Och tåg för 4,5 miljarder kronor har köpts in.

– Tidsvinsten mellan exempelvis Södra Station och Odenplan blir tio minuter. Förut tog sträckan en kvart, nu kommer det ta fem minuter, säger Anders Sköld.

Sex personer har förolyckats

Bygget har också kantats av flera dödsolyckor. Sex personer har förolyckats.  Något som också kritiserats är förslagen om så kallade skip-stop som innebär att pendeltågen åker förbi vissa stationer som de tidigare stannat vid. 

–Det nya skip-stop-systemet kommer innebära förändringar i resemönstret i pendeltågsstystemet men i det stora hela tror vi att det gynnar merparten av resenärerna, säger Anders Sköld.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Citybanan

Mer i ämnet