– Vi har gått från 13 000 besökare 2017 till 30 000 förra året. Vi siktar på 40 000 i år och det är väldigt ambitiöst, det vet jag också, men vi kommer från förorten och vi är alltid ambitiösa här, sa Järvaveckans grundare Ahmed Abdirahman, dagen innan politikerveckan drog igång.
Men nu står det alltså klart att de slog det ambitiösa målet med råge.
– Vi är så stolta och gläds åt all kärlek vi fick. Det här är bara möjligt genom alla organisationer som medverkade och alla samarbetspartners. Vi ska alla glädjas åt att så här många människor faktiskt bryr sig, vi ställde ju frågan ”Vem bryr sig”, det var vårt huvudtema, säger Ahmed Abdirahman.
Många sökte jobb på området
Inför årets Järvavecka meddelade arrangören att 2000 jobb skulle erbjudas på plats. Enligt en sammanställning som Almega Serviceföretagen gjort har fem städ- och hemserviceföretag fått in nästan 600 jobbansökningar under två dagar.
– Branschen är en viktig integrationsmotor. Det är här många nyanlända får sitt första jobb på den svenska
arbetsmarknaden, säger Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Serviceföretagen.
En av de som kom till Järvaveckan för att söka jobb var 20-åriga Nadia Said från Solna.
– Det verkar vara en bra plattform för att möta alla möjliga människor och hitta nya möjligheter, sa hon under Järvaveckans första dag.