En person står framför en kyl med hyllor fyllda med livsmedel, inklusive förpackningar med pasta och köttprodukter. Bakom personen syns en del av köket och kylskåpet med glasdörrar som visar matvaror på sina hyllor.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Efter varje högtid får vi in en hel del mat och dryck. Våra kunder bruka hitta ett kreativt sätt att använda maten och drycken, även om högtiden inte är aktuell längre”, säger Johan Rindervall på Stockholms matmission. Foto: Hashi Ahmed/SVT

Julen är slut – då ökar donationerna till Matmissionen: ”Halv kyl julskinka”

Uppdaterad
Publicerad

Bäst före-datumet på matförpackningen har inte gått ut men julmotivet gör den inaktuell. Då skickar butikerna det till Stockholms Matmission.

– Vi får in en hel del, som till exempel julskinka och julkorv, säger Johan Rindevall, områdeschef Stockholms Matmission.

Januari kan vara extra tufft ekonomiskt för många, men för Stockholms Matmissions medlemmar är efterfrågan på låga priser lika stor året om.

–Vi har jämnt tryck hela året, säger Johan Rindevall, områdeschef Stockholms Matmission.

Julmotiven ska bort

Matmissionens utbud består av donerade varor från de stora matkedjorna. Donationerna blir extra stora efter jul när matprodukter med julmotiv ska bort från matkedjornas hyllor.

Billigare varor

Matmissionen är en kedja av sociala butiker som startades av Stockholms stadsmission. För att handla på Matmissionen så krävs ett medlemskap. Som medlem går det att köpa varor till cirka en tredjedel eller mindre av vanligt butikspris.

Det här är MATMISSIONEN

Matmissionen startade 2015 och bygger på att sälja produkter som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i ekonomisk utsatthet.

För att få handla till de låga priserna krävs det att man är medlem och har en nettoinkomst som understiger 12 163 kronor per månad.

Matmissionen finns i Jakobsberg, Hägersten, Hallunda, Handen, Kista, Norrtälje och Södertälje.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.