Kablarna har blivit klippta på två ställen.
– Det är kablar som hör till signalsäkerhetsanläggningen som har klippts av och det är ett sabotage. Sen om det är ett medvetet sabotage eller om det är så att koppartjuvar testat att se om det är koppar i kablarna kan vi bara spekulera i, säger Claes Keisu, pressinformatör på SL.
Men kablarna har inget koppar. Och Claes Keisu förklarar att eftersom spåranläggning är spänningssatt innebär det att den eller de som klippte kablarna utsatte sig för livsfara bara genom att ta sig in på platsen.
– Vi har polisanmält det som sabotage och kommer från och med ikväll ha väktarbevakning av bron så länge som vi ser behov för det, säger Claes Keisu.
Många turer kring Lilla Lidingöbron
Det har varit flera vändor kring Lilla Lidingöbron, en bro som stått klar sedan 11 september 2023.
Den nya bron är till för gående, cyklister och mopedister samt Lidingöbanan. Med sina 750 meter är det en av Sveriges längsta spårvägsbroar.
Men på grund av oenighet mellan Lidingö stad och SL har inga tåg rullat över bron.
Påverkar inte aviserade starten av spårvägstrafiken
I februari kom parterna överens om trafikstart i maj. I veckan aviserade SL att man kommer börja provköra bron 17-25 maj och att resenärer kommer kunna resa med spårvagnstrafik från 26 maj.
Enligt SL ska inte de klippta kablarna påverka starten då det går att laga genom att skarva.
– Det här som är avklippt det lagar vi. Men om det blir fler avklippta delar så man måste skarva på fler ställen förändras kapaciteten i kabeln så pass mycket att man måste byta hela. Om det händer finns det risk att trafikstarten försenas, säger Claes Keisu.