Det har länge varit snålt med pengar i kassan hos SL. År 2015 hade man ett underskott på 192 miljoner kronor. Men på senare tid har trenden vänt, och under 2016 gick SL med 160 miljoner kronor i vinst.
Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) menar att orsakerna är flera:
– Vi ser att vi har fler resenärer än någonsin tidigare, men också fler betalande resenärer än någonsin tidigare, säger Kristoffer Tamsons, och fortsätter:
– Jag tror att kombinationen av att arbeta smartare och att erbjuda en bättre kollektivtrafik, men också att sätta åt fusket och tjuvåkningen tillsammans ger den här typen av positivt resultat. Vi har vänt ett underskott till ett tydligt överskott på ganska kort tid.
I runda slängar räknar man med att minskat fusk står för 50 miljoner kronor av vinsten.
Indragna busslinjer
Bara för två år sedan var man tvungen att spara in 300 miljoner kronor för att få ihop budgeten. Stora nedskärningar gjordes i busstrafiken, något som väckte starka protester i många kranskommuner som fick sämre trafik. I december 2016 kunde man dock se över detta och på sina håll utöka antalet turer.
– Inte mindre än 40 busslinjer fick hundra utökade turer. Nu när vi har ekonomin i ordning kan vi blicka framåt, och vi tänker att vi ska göra mer av den typen av framtidssatsningar, säger Kristoffer Tamsons (M).
Vinst betyder inte prissänkning
I januari i år höjdes SL-taxan efter en tidigare överenskommelse mellan Alliansen och Miljöpartiet. Att SL gick med vinst innebär dock inte att priserna kan sänkas igen.
– Nej, för då skulle vi göra om det här misstaget många gjort historiskt, det vill säga att man dumpar och drar på sig kostnader och minskar intäkterna så man förstör ekonomin, säger Kristoffer Tamsons.
Läs även: SL vill höja straffavgiften för den som plankar
Tamsons menar att man nu har en bra ekonomisk grund för att förstärka kollektivtrafiken under kommande år, med bland annat utbyggd tunnelbana och utökad pendeltågstrafik.
– Vi har många satsningar under kommande år och då måste vi ha ekonomiska muskler för att kunna göra de här satsningarna och samtidigt köra trafiken.
Politiska turer
Det har varit många politiska turer fram och tillbaka för att nå fram till dagens ekonomiska läge.
Redan hösten 2015 ville Alliansen höja priset på månadskortet för att förbättra SL:s dåliga ekonomi. Förslaget röstades ned av de andra partierna, däribland Miljöpartiet, och det ledde bland annat till neddragningar i busstrafiken.
Året efter gjordes en överenskommelse mellan Alliansen och Miljöpartiet om att bland annat höja biljettpriserna.
I överenskommelsen ingick också att Tvärbanan till Kista byggstartas 2017 och Spårväg City förlängs till Centralen. Det blev inte heller bussbesparingar på Södertörn som många tidigare protesterat mot.
– Det är viktigt att vi får en prisvärd och välutbyggd kollektivtrafik, enhetstaxan och utbyggnaden av kollektivtrafiken är viktig för att säkra utbyggnaden av Stockholm, sade Susanne Nordling, oppositionslandstingsråd (MP) då.
SL:s ekonomi
2015 hade SL ett underskott på -192 miljoner kronor, 2016 ett överskott 160 miljoner.
Biljettintäkterna har ökat med cirka 300 miljoner kronor eller 4,3 % jämfört med 2015. De samlade trafikkostnaderna har ökat med 2,5 % och kapitalkostnaderna med 5,9 %.
80 procent av resenärerna är nöjda och allt fler resenärer åker med SL. Från 2.841.000 till 2.921.000 resor en vanlig vintervardag.
källa SL