En taxibåt med tre personer ombord krockade med en Finlandsfärja utanför Marö i Stockholms skärgård och sjönk.
– De klarade sig mirakulöst, säger Sara Eklund som hörde kollisionen från sitt kök.
Viking Grace var på väg mot Finland när olyckan inträffade strax efter klockan elva på påskaftonens förmiddag utanför Marö i Stockholms norra skärgård. Taxibåten, omkring nio meter lång, ska ha haft radar och föraren beskrivs som erfaren.
– Det är en ganska stor båt. Den sjönk, det gick på en gång. De klarade sig mirakulöst, skulle jag vilja säga, säger Sara Eklund, som sprang ut ur huset när hon hörde smällen. Dimman över vattnet låg tät och hon såg inte olycksplatsen, som hon uppskattar ligger omkring 200 meter från land.
”Höll på att sugas ned”
Småbåtar från Marö åkte direkt ut och undsatte de tre passagerarna ombord, som enligt henne inte bar flytvästar.
– De mådde nog inte så vidare bra, de var jättechockade. Kaptenen höll på att sugas ned, han satt fast i ratten, om de följt med ner i vatten och sedan upp igen låter jag vara osagt, säger hon.
Vid kollisionen gick ett ”man över bord-larm”, säger Helena Kneck, informationschef på Viking Line i Sverige.
– Vi vänder om och sjösätter en räddningsbåt. När Grace kommer på plats får vi meddelande om att en annan fritidsbåt plockat upp tre personer från den olycksdrabbade båten, säger hon.
Färjan kunde fortsätta sin resa mot Åbo.
”Stora hjältar”
De tre fick komma in i ett av husen på Marö där de fick torra kläder, innan Sjöräddningen plockade upp dem och förde dem till fastlandet för vidare transport till sjukhus.
– De stora hjältarna var privatpersoner på Marö som hörde en smäll, säger Rickard Rundgren Björk på Sjöräddningssällskapet, som berättar att de drabbade var två män och en kvinna.
På Sjöfartsverket beskrivs olyckan som ”exceptionell”. Mindre båtar har väjningsplikt mot färjorna.
– Det här hör definitivt till ovanligheterna. Varken jag eller mina kollegor kan dra oss till minnes någon liknande olycka, säger Daniel Lindblad, pressinformatör.
Säkerhet på sjön
* Alla som ger sig ut med båt ska känna till ”de tio sjövettsreglerna”, enligt Sjöfartsverket, som bland annat säger att båten ska vara sjöduglig, att rätt säkerhetsutrustning finns ombord, att man ska vara nykter och att det är viktigt att andra känner till ens färdmål.
* I övrigt bör man alltid ha med sig ankare och ordentligt med ankarlina, att följa väderleksprognoserna och att lära sig tolka vad de betyder.
* ”Säger prognosen att det är risk för åskbyar kan det också betyda att det är risk för väldigt snabba och kraftiga väderomslag. Och när vädret skiftar väldigt snabbt, så kallat överfallsväder, märker vi också att antalet sjöräddningsfall går upp”, säger Daniel Lindblad på Sjöfartsverket.
Källa: Sjöfartsverket (TT)