Slussen byggs på löpande räkning

Uppdaterad
Publicerad

Framöver kommer löpande räkning att gälla för arbetet av Slussen. Hur mycket notan landar på är oklart, men transportforskare varnar för högre kostnader.

Turerna kring ombyggnationen av Slussen har varit många och nu kommer beskedet att bland annat grundarbetet av platsen kommer att gå på löpande räkning. Enligt Stockholms stads exploateringskontor är anledningen att det är för svårt att förutse vilka komplikationer och arkeologiska fynd man kommer stöta på i byggarbetet.

Läs mer: Under Slussen hittade arkeologerna en gömd stad

Slussen

– I vissa entreprenader där vi kan definiera produkten har vi valt fast pris. I just de här delarna har det inte gått att bestämma ett fast pris i och med att vi ska gräva i backen i Slussen och vi vet att vi kommer att stöta på oförutsedda saker och då är det svårt att sätta ett fast pris på det, säger Mårten Frumerie, avdelningschef på exploateringskontoret.

Läs mer: Expertrapporten: Renovering av Slussen inte möjlig

Incitament ska hindra höga kostnader

Enligt exploateringskontoret har man i förhandlingarna med byggbolaget Skanska sett till att arbetet kring Slussen inte pågår längre än nödvändigt vilket kan resultera i högre kostnader.

– Skanska har ett incitament att både jobba snabbare och billigare, så de kommer tjäna pengar på att göra det billigare.

Läs mer: Så kommer arbetet med nya Slussen att gå till

Men att det skulle bli billigare är inget Jan-Eric Nilsson som är professor och forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, tror på.

– Jag har inte sett något exempel på att utfallet går åt det hållet, utan det brukar istället bli högre kostnader med löpande räkning, säger Jan-Eric Nilsson.

”Definitivt olämpligt”

Den totala budgeten för ombyggnationen är 12,1 miljarder kronor, vilket exploateringskontoret tror att man kommer kunna hålla. Men upphandlingarna mellan exploateringskontoret och Skanska hålls hemliga, vilket har skett på Skanskas begäran, något som Jan-Eric Nilsson är starkt kritisk till.

Läs mer: Vad gav egentligen protesterna mot Slussen?

– Det är väldigt anmärkningsvärt när offentlig sektor, i det här fallet Stockholms stad, köper jobb av ett privat företag och inte talar om för andra budgivare vad det var för kriterier som gjorde att just det här företaget fick uppdraget. Även det faktum att vi som skattebetalare inte ska förstå varför kontraktet gick till den här utföraren är anmärkningsvärt. Jag tror inte att det är olagligt, men det är definitivt olämpligt, säger Jan-Eric Nilsson.

Tidsplan för Nya Slussen

2016 – Östra bron stängs

2017 – Den tillfälliga bussterminalen byggs

2018 – Detaljplanen för bussterminalen är klar

2019 – Huvudbron är klar

2022 – Slusskanalen öppnas och avtappningen av Mälaren är klar

2023 – Bussterminalen är klar

2024  -Trafikanläggningen är klar

2025 – Invigning

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Slussen

Mer i ämnet