Turerna kring ombyggnationen av Slussen har varit många och nu kommer beskedet att bland annat grundarbetet av platsen kommer att gå på löpande räkning. Enligt Stockholms stads exploateringskontor är anledningen att det är för svårt att förutse vilka komplikationer och arkeologiska fynd man kommer stöta på i byggarbetet.
– I vissa entreprenader där vi kan definiera produkten har vi valt fast pris. I just de här delarna har det inte gått att bestämma ett fast pris i och med att vi ska gräva i backen i Slussen och vi vet att vi kommer att stöta på oförutsedda saker och då är det svårt att sätta ett fast pris på det, säger Mårten Frumerie, avdelningschef på exploateringskontoret.
Läs mer: Expertrapporten: Renovering av Slussen inte möjlig
Incitament ska hindra höga kostnader
Enligt exploateringskontoret har man i förhandlingarna med byggbolaget Skanska sett till att arbetet kring Slussen inte pågår längre än nödvändigt vilket kan resultera i högre kostnader.
– Skanska har ett incitament att både jobba snabbare och billigare, så de kommer tjäna pengar på att göra det billigare.
Läs mer: Så kommer arbetet med nya Slussen att gå till
Men att det skulle bli billigare är inget Jan-Eric Nilsson som är professor och forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, tror på.
– Jag har inte sett något exempel på att utfallet går åt det hållet, utan det brukar istället bli högre kostnader med löpande räkning, säger Jan-Eric Nilsson.
”Definitivt olämpligt”
Den totala budgeten för ombyggnationen är 12,1 miljarder kronor, vilket exploateringskontoret tror att man kommer kunna hålla. Men upphandlingarna mellan exploateringskontoret och Skanska hålls hemliga, vilket har skett på Skanskas begäran, något som Jan-Eric Nilsson är starkt kritisk till.
Läs mer: Vad gav egentligen protesterna mot Slussen?
– Det är väldigt anmärkningsvärt när offentlig sektor, i det här fallet Stockholms stad, köper jobb av ett privat företag och inte talar om för andra budgivare vad det var för kriterier som gjorde att just det här företaget fick uppdraget. Även det faktum att vi som skattebetalare inte ska förstå varför kontraktet gick till den här utföraren är anmärkningsvärt. Jag tror inte att det är olagligt, men det är definitivt olämpligt, säger Jan-Eric Nilsson.
Tidsplan för Nya Slussen
2016 – Östra bron stängs
2017 – Den tillfälliga bussterminalen byggs
2018 – Detaljplanen för bussterminalen är klar
2019 – Huvudbron är klar
2022 – Slusskanalen öppnas och avtappningen av Mälaren är klar
2023 – Bussterminalen är klar
2024 -Trafikanläggningen är klar
2025 – Invigning