Stockholms stads nya parkerings-app har fått mycket kritik av användarna. Foto: SVT Grafik

Kritik mot Stockholms stads nya P-app

Publicerad

Den första oktober lanserade Trafikkontoret i Stockholms stad sin nya parkerings-app och samma dag stängdes den gamla appen av. Kritiken mot den nya appen har inte låtit vänta på sig. Bland recensionerna på App store går bland annat att läsa omdömen så som ”sämsta appen” och ”Vad har ni gjort?”.

Den nya betaltjänsten heter Betala P och används för att betala parkering på Stockholms stads parkeringsplatser. I den nya appen kan man bland annat hitta närmsta parkering eller laddplats för elfordon och man kan även använda nya betalmetoder – något som efterfrågats av konsumenterna.

Däremot kan man inte avsluta en parkering i förtid och när appen blivit recenserade av användarna har kritiken varit hård.

”Fullständigt värdelös”

”Går inte att lägga till betalkort”, ”Fullständigt värdelös” och ”SÄMST EFTER UPPDATERING!!!!” är några av betygen.

Från trafikkontoret menar man dock att problemet med att kunna avsluta en parkering i förtid kommer att vara åtgärdat inom kort och att kritiken varit blandad

– Det har varit både braoch dåligt, sägerTommy Jakobsson, projektledare på trafikkontoret.

Parkeringsappar

Pinnat inlägg

Det har varit mycket aktivitet i chatten under kvällen men nu har det blivit dags att avsluta den. Tack alla som som delat med sig av sina upplevelser!

Pinnat inlägg

De senaste dagarna har det kommit kritik mot Stockholms stads nya parkeringsapp. Har ni egna erfarenheter av Betala P eller andra parkeringsappar ni kan dela med er av?

Peter Hallström • Helt oduglig app - liksom hela planerade trafiksituationen, inte ens en app kan dom göra ordentligt - avgå alla!!! Mina skattemedel ska INTE gå till sådant här trafikkaos och förslösade pengar till värdelösa it-utvecklare och ännu sämre stadsplanerare - sparka ut tjänstemannaktivisterna nu!!!

Ingvar Jensen • Kunde inte lägga till betalningskort. Mailade supporten i helgen och har inte fått svar måndag kväll vilket märkligt på en sån vital fråga. Har varit systemutvecklare 23 år - tidningssystem - och en fråga av den kalibern skulle besvarats - som är helt nödvändig för appen öht - direkt senast kl 09 måndag.

Petter • Skandal att man ska behöva skapa nytt konto för att få appen att funka. Att dessutom lansera appen utan en så vital funktion som att kunna avsluta parkering i förtid fungerar är fullständigt oförskämt. Jag utgår ifrån att denna apputvecklare aldrig någonsin anlitas för skattemedel igen och att ansvarig tjänsteman på kommunen avskedas omgående.

Eva Stein • Har betalat med appen efter mycket krångel, 80 kr för 6 timmar med början 13.32. 13.51 har jag fått 900 kr i böter för att jag inte har betalat!!! Sämsta appen!

Bea N • Den första appen kunde vi använda när vi parkerade våra turistbussar men när det skulle till att ligga in med bankid så fungerade det inte då vi är anställda i ett företag som skulle betala avgifterna. Det gick ju heller inte att få kvitton enkelt så nu är det easypark som används både för bussar och för privatbilen.

Maud • Förra appen var absolut användarvänlig. Nyckelordet var Enkelhet! Att kunna styra på minuter och enkelt välja taxa-zon utan att krångla med en rull-lista var optimalt . Har inte lyckats få till samma användarvänlighet och enkelhet i nya appen, ännu. Har man haft variationer av användare / kunder som fått vara med att påverka designen och funktionerna tro? Saknar den gamla appen!

Anders • Betalat flera dygn för mycket men hoppas på återbetalning

Johan • När det kommer till bilister förefaller det inte finnas några anständiga gränser för hur nonchalant Stockholms kommun kan vara! App-problemen är direkt stötande för att inte säga utomordentligt upprörande. Vi är väldigt många som på goda grunder har all anledning att vara missnöjda!

Yes • Bli av med hela problemet genom att bli av med att betala för att parkera.

Jenny • En app som inte är färdigtestad, men jag uppskattar intentionen med kartan. Lätt att välja plats för parkering, desto svårare att betala. En smidig och enkel app som krävde två knapptryck har ersatts av en krånglig app utan något naturligt flöde eller guidning som kräver 6-12 klick, dessutom utan möjlighet att precisera tidsintervallen. Lägg till det alla mail som skickats sista veckan i ärendet, synd helt klart!

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.