I slutet av april anländer de allra första kryssningsfartygen till Stockholms hamnar som hittills gjort klart med 270 anlöp, vilket totalt betyder 650.000 passagerare. Det är en markant ökning jämfört med föregående säsong som slutade på 230 anlöp och 490.000 passagerare.
– Det beror på flera saker. Dels är Stockholm en väldigt attraktiv och populär destination. Sedan är kryssning en turistform som ökar och tar marknadsandelar globalt, säger Henrik Widerståhl, vice vd vid Stockholms hamnar, till TT.
En annan orsak, enligt Widerståhl, är säkerhetsläget kring Medelhavet med terrorattentat i exempelvis Turkiet. Oron kring Medelhavet gör att en del rederier placerar sina fartyg i Östersjön i stället, säger han.
Ekonomiskt tillskott
Rent ekonomiskt betyder ökningen oerhört mycket för Stockholms turistnäring. Prognosen är över 600 miljoner kronor och bygger på två typer av passagerare. Dels de som vistas i Stockholm under en dags besök, där värdet per passagerare beräknas till närmare 1.000 kronor.
Den andra kategorin är passagerare som påbörjar eller avslutar sin kryssning i Stockholm. De stannar oftast ett par dagar i Stockholm i samband med resan. Hotell och restaurangbesök gör att dessa beräknas bidra med 3.000 kronor per passagerare.
Nya kajplatser
För att ta emot det ökade antalet lyxkryssare som i vissa fall är upp till 330 meter långa, kommer Stockholms hamnar i sommar att använda några kajlägen vid Värtahamnen som i vanliga fall är för färjetrafik.
Dessutom används som tidigare hamnen i Nynäshamn där en 260 meter lång hopfällbar brygga ansluts till fartygen för att passagerare inte ska behöva ta en transportbåt för att komma i land.
Tar hamnen till fartyget
TT: Var går gränsen för hur många fartyg ni kan ta emot?
– Jag kan inte påstå att vi ser någon gräns. Men att ha kajlägen som kan ta emot stora kryssningsfartyg är en prioriterad uppgift. Blåser det väldigt mycket kan inte de stora fartygen gå genom Stockholms skärgård och då har vi ett alternativ med Nynäshamn. Man kan säga att när fartygen inte kan komma till kajen så får kajen i stället komma till fartyget, konstaterar Henrik Widerståhl.