När stora fartyg anländer till Stockholm är det som att en mindre stad kommer för att lägga till i hamn. Och butikerna, restaurangerna och simhallarna ombord måste då förses med energi.
I Värtahamnen kan de vanliga färjorna sedan förra året koppla upp sig mot elnätet och därmed energiförsörjas av staden.
Men för de betydligt större kryssningsfartygen går inte det. Dels slukar de betydligt större mängder energi och dels är de anpassade efter internationella standarder med andra frekvenser som inte passar vårt elnät. Därför står de med generatorer igång och förser sig själva med ström – med enorma utsläpp som följd, som SVT tidigare avslöjat.
Men det ska det bli ändring på. Stockholms hamnar har nu inlett ett projekt, tillsammans med flera andra hamnar runt Östersjön, för att kunna förse fartygen med el.
Totalt 119 miljoner kommer det kosta att bygga om de två kajerna i Stadsgården. EU står för 20 procent av den totala kostnaden och Naturvårdsverkets projekt Klimatklivet finansierar 40 procent av den ena kajen. År 2024 ska allt vara klart.