• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

I Värtahamnen kan numera färjorna koppla upp sig mot elnätet när de ligger i hamn, något som nu ska bli möjligt även för de stora kryssningsfartygen vid Stadsgården. Foto: Oskar Brusén / SVT

Kryssningsfartygens utsläpp ska strypas med elkabel

Publicerad

Problemet med stora fartyg som står med generatorer igång och spyr ut avgaser i våra hamnar kan vara på väg att lösas. På Stadsgården på Södermalm ska man nu möjliggöra för stora kryssningsfartyg att i stället koppla sig mot Stockholms elnät.

När stora fartyg anländer till Stockholm är det som att en mindre stad kommer för att lägga till i hamn. Och butikerna, restaurangerna och simhallarna ombord måste då förses med energi.

I Värtahamnen kan de vanliga färjorna sedan förra året koppla upp sig mot elnätet och därmed energiförsörjas av staden.

Men för de betydligt större kryssningsfartygen går inte det. Dels slukar de betydligt större mängder energi och dels är de anpassade efter internationella standarder med andra frekvenser som inte passar vårt elnät. Därför står de med generatorer igång och förser sig själva med ström – med enorma utsläpp som följd, som SVT tidigare avslöjat.

Men det ska det bli ändring på. Stockholms hamnar har nu inlett ett projekt, tillsammans med flera andra hamnar runt Östersjön, för att kunna förse fartygen med el.

Totalt 119 miljoner kommer det kosta att bygga om de två kajerna i Stadsgården. EU står för 20 procent av den totala kostnaden och Naturvårdsverkets projekt Klimatklivet finansierar 40 procent av den ena kajen. År 2024 ska allt vara klart.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.