Under åren har det riktats kritik mot bland annat vägens påverkan på miljö och klimat, både under tiden den byggs men även när den står färdig. Trafikverket medger att vägen i sig inte bidrar till att klimatmålen kan nås, men menar att den ger ökad möjlighet för gång-, cykel- och kollektivtrafik.
Länsstyrelsen håller med om att vägen innebär intrång i natur- och kulturmiljövärden men menar att intrången kan motiveras, bland annat utifrån de transportproblem som ska lösas och att framkomligheten kommer att förbättras.
Nätverket Tvärnit Södertörn har aktivt arbetat för att försöka stoppa planerna och de har fortfarande inte gett upp.
Hör mer om planerna, vad som händer nu och varför nätverket Tvärnit Södertörn är emot att vägen byggs i videon.
Tvärförbindelse Södertörn
Bakgrunden till projektet är att befintlig väg 259 har hög trafikbelastning, bristande framkomlighet och trafiksäkerhet.
Tvärförbindelse Södertörn kommer att gå mellan E4/E20, vid Vårby Backe i Kungens Kurva via Flemingsberg, till väg 73 vid trafikplats Jordbro i Haninge kommun. Vägen får tre tunnlar, bärighet för de tyngsta godstransporterna och en separat gång- och cykelbana längs hela transportstråket.
Byggstart planeras till tidigast år 2023 och Trafikverket räknar med att vägen kommer ta tio år att bygga.
Källa: Trafikverket