• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Mariella González Bonilla var med och chattade om skolsegregation på svt.se/stockholm. Hör henne berätta om när hon kom till Sverige 1978. Foto: SVT

”Jag hade tur att det fanns sådana förutsättningar 1978”

Uppdaterad
Publicerad

I SVT Nyheters mycket lästa chatt om skolsegregation skrev Mariella González Bonilla ett inlägg. Hon kom till Sverige för 41 år sedan och kom in i skolan direkt, och upplevde aldrig segregation. Hon tycker att situationen är bedrövlig i dag och tänker ofta att hon hade tur som fick andra förutsättningar.

Hör Mariella berätta om när hon kom till Sverige i videon ovan!

Mariella González Bonilla började i en liten skola där de flesta barn var svenska. Hon tycker det är förfärligt att det finns skolor i Stockholm där nästan inga av barnen har svenska som modersmål.

– Jag tycker det är bedrövligt för de barnen, för det blir inte att du får komma till Sverige, utan något konstigt...vacuum. Det blir sämre förutsättningar för de barnen, och det är därför jag ville göra det här inlägget. Jag tänker att det var det som var min nyckel, jag fick förutsättningarna och det vill jag att alla barn ska få, säger Mariella González Bonilla. Hon fortsätter:

– Till syvende och sist så måste den här nya generationen barn jobba så hårt, med svenska språket och sociala koder. Det här att du bor i Sverige men går aldrig hem till en svensk, det är ett utanförskap i sig, så det är inte inkluderande som när jag kom, det blir väldigt exkluderande på det sättet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.