Foto: SVT

Så segregerade är Stockholms skolor

Uppdaterad
Publicerad

Stockholms stad har några av landets mest segregerade skolor, det visar SVT Nyheters kartläggning. Andelen elever med utländsk bakgrund skiljer sig stort på olika skolor, från 98 procent till 4 procent.

Skolsegregationen fortsätter att öka och elever med olika bakgrund möts allt mer sällan i skolan. På Bredängsskolan läser nästan alla elever svenska som andraspråk och här finns just nu undervisning på 30 olika modersmål.

– Jag tror att det kan vara skönt för många föräldrar och barn att komma till Bredängsskolan för att man får kompisar i klassen som har gjort samma resa, kanske inte från samma land men man vet hur det är att vara ny i Sverige, säger Anna Hoffsten, rektor på Bredängsskolan.

Segregerad skola

Läsåret 2017/18 hade 87 procent av eleverna i årskurs 1-9 på Bredängsskolan utländsk bakgrund.

Ett tunnelbanestopp bort – en annan verklighet

Några minuter bort, på Mälarhöjdens skola, är elevsammansättningen en helt annan. Här hade bara nio procent av eleverna utländsk bakgrund läsåret 17/18.

– Det beror ju på boendesegregationen. Jag kan inte ändra upptagningsområdet här, säger Micael Pettersson, rektor på Mälarhöjdens skola.

Kartläggningen baseras på 659 skolor i länet. Källa: Skolverket Foto: SVT

”Fria skolvalet fungerar inte”

Det fria skolvalet skulle motverka att boendesegregationen följer med in i skolan, då elever och föräldrar har möjlighet att välja skola i ett annat område. Men åtgärden har kritiserats av forskare för att istället öka segregationen.

I praktiken fungerar inte det fria valet, menar rektorn på Mälarhöjdens skola.

– Nej, det gör det inte. Det finns ett val men det finns också ett begränsat antal platser, och här är det fullt enligt närhetsprincipen, säger han.

Segregationen tydlig i stadens skolor

30 procent av eleverna i Stockholms stad har utländsk bakgrund. Men segregationen i stadens skolor är tydlig.

På 24 av de 220 skolor i Stockholms stad som vi undersökt hade över 85 procent av eleverna utländsk bakgrund under läsåret 2017/18. Och hela 36 skolor är minst lika segregerade åt andra hållet. På dessa skolor var andelen elever med utländsk bakgrund tio procent eller mindre.

– Man kan se problem ur ett elevperspektiv, skolperspektiv och samhällsperspektiv, säger Peter Fredriksson, Skolverkets generaldirektör.

Hör honom berätta varför Skolverket ser segregation i skolan som ett problem i videon ovan.

Föräldrars bakgrund påverkar resultat

Vår kartläggning visar även stora skillnader i föräldrars utbildningsbakgrund, något som Skolverket pekat ut som en faktor som kan påverka elevers resultat. På Bredängsskolan hade 35 procent av eleverna föräldrar med eftergymnasial utbildning, på Mälarhöjdens skola var det 85 procent.

– Tittar vi på elevgruppen vars föräldrar är högutbildade så har de väldigt goda resultat medan gruppen elever vars föräldrar inte har mer än grundskoleutbildning har skrämmande dåliga resultat. Och även den skillnaden bara ökar, säger Peter Fredriksson.

Så har vi gjort

SVTs granskning bygger på Skolverkets uppgifter från 659 grundskolor i Stockholms län under läsåret 2017/18. 116 skolor finns inte med i underlaget då majoriteten av dessa saknar uppgift om andelen elever med utländsk bakgrund. Ett fåtal är mottagningsskolor eller internationella utbildningar enligt Skolverkets definition. Dessa har vi också räknat bort.

Utländsk bakgrund innebär enligt Skolverkets definition att eleverna är födda utomlands eller födda i Sverige med båda föräldrarna födda utomlands.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Segregerad skola

Mer i ämnet